لینک های دسترسی

Breaking News

والی بامیان: نیروهای خیزش مردمی مسلحانه وارد شهر بامیان شوند


سید انور رحمتی، والی بامیان از تشکیل گروه‌های خیزش مردمی و اجازهٔ حضور آنان در مرکز شهر بامیان برای همکاری با نیروهای امنیتی در این ولایت خبر داد.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که حملات گروه طالبان در ولسوالی‌های شیبر، کهمرد و سیغان تشدید یافته و شمار زیادی از مردم آواره شدند.

سید انور رحمتی، والی بامیان در نشست خبری گفت که طرفدار مسلح شدن مردم نیست، اما به دلیل تبلیغات گستردۀ روانی مخالفان، به داوطلبان مسلح مردمی در ولسوالی‌های این ولایت اجازه می‌دهند که با سلاح‌های دست ‌داشته شان به حمایت نیروهای امنیتی به مرکز شهر بامیان وارد شوند.

آقای رحمتی گفت: "در این مدت مردم ولسوالی‌ها از یکه ولنگ‌ها، پنجاب و ورس از نیروهای امنیتی اعلام آمادگی می‌کردند، اما ما دوست نداشتیم که این نیروها در چوکات غیر رسمی فعال شوند اما امروز فیصله کردیم که نیروهای خیزش مردمی مسلح وارد مرکز بامیان شوند."

در یک هفتهٔ اخیر، طالبان مسلح به منظور گسترش ساحات تحت کنترول شان در مربوطات ولایت بامیان، چندین حملهٔ تهاجمی انجام دادند.

اما شماری از آگاهان و فعالان مدنی در بامیان می‌گویند که مسلح شدن غیرنظامیان و اجازهٔ حمل سلاح به اعضای گروه‌های پیشین جهادی آنهم بدون کنترول حکومت، در آینده می‌تواند خطرناک باشد.

خیرالله حمیدی، یکی از باشندگان بامیان دراین‌ مورد می‌گوید"به خاطر جلوگیری از هرج و مرج، سرپیچی از قوانین حقوق بشری و انتقام جویی خوب است تمام خیزش‌های مردمی از سوی حکومت براساس یک مکانیزم ایجاد شود."

اما ادارهٔ محلی بامیان گفت که آنان برای دفاع از بامیان و حمایت از نیروهای امنیتی افغان این خیزش‌ها را حمایت خواهند کرد.

جنرال اجمل عمر شینواری، سخنگوی قوای مسلح افغانستان گفت که این خیزش‌های مردمی در چوکات اردوی منطقوی جذب و آموزش داده می‌شوند.

جنرال شینواری افزود: "برای فعلاً قوماندانان سطح تکتیکی، قوماندان صاحبان کندک اردوی ملی و قوماندان صاحبان لوای اردوی ملی، دراین مورد وظیفه گرفته اند که در ساحهٔ مسوولیت خود صلاحیت دارند که نظر به کدام قرار خود و وسایط و تجهیزات آنان را در اراضی استعمال بکنند".

از سوی دیگر برخی از مسوولین امنیتی در بامیان که از گرفتن نام شان در گزارش خودداری می‌کنند می‌گویند که ۳۳ منسوب امنیتی پس از چهار روز نبرد با طالبان دیشب به آن گروه تسلیم شدند.

طالبان نیز مدعی شده اند که دیشب چهار پوسته در ساحات باغک، چهارراهی سنگپر، ریش قاب و دهن آهنگران را تصرف کرده اند.

والی بامیان این رویداد را رد یا تایید نکرد، اما گفت که هنوز از تلفات نیروهای امنیتی افغان در این نبردها خبری در دست نیست. او گفت که این نیروها آب، نان و مهمات کافی در دسترس داشتند اما دیشب در این پوسته مشکل به وجود آمده بود.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG