لینک های دسترسی

Breaking News

یونیسف: ۱.۱ میلیون کودک افغان با خطر ابتلا به سوتغذیۀ حاد مواجه اند


صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال (یونیسف) گفته است که ۱.۱ میلیون کودک زیر سن پنج سال در افغانستان امسال با شدیدترین شکل سوتغذیۀ حاد مواجه خواهند شد.

به گفته یونیسف، شکل حاد، شدیدترین و کشنده‌ترین نوع سوتغذیه است که در آن عناصر غذایی چنان در وجود کودک کم می‌شود که سیستم ایمنی بدن کودک به خطر می‌افتد. کودکان مبتلا به این شکل سوتغذیه، در برابر بیماری آسیب پذیرتر می‌شوند و در نهایت آنقدر ضعیف می شوند که نمی‌توانند مواد مغذی را جذب کنند.

براساس گزارش یونیسف، این آمار تقریباً دوبرابر رقم کودکان سوتغذی در سال ۲۰۱۸ می‌باشد. سال گذشته نیز این رقم کمی کمتر از یک میلیون بود. یونیسف می‌افزاید که تعداد فزایندهٔ کودکان مبتلا به سوتغذیه همه روزه در شفاخانه‌ها بستری می‌شوند.

محمد آگ‌ایویا، نماینده یونیسف برای افغانستان می‌گوید که شمار کودکان زیر پنج سال که در مراکز صحی با سوتغذیه حاد شدید بستری می‌شوند به طور پیوسته افزایش یافته است. به گفتهٔ او این رقم در ماه مارچ سال ۲۰۲۰ به ۱۶ هزار، در ماه مارچ ۲۰۲۱ به ۱۸ هزار و در ماه مارچ ۲۰۲۲ به ۲۸ هزار کودک افزایش یافته است.

ملل متحد و سایر نهاد‌های امداد رسان توانستند سال گذشته پس از تسلط طالبان بر افغانستان، با راه‌اندازی یک برنامهٔ عظیم اضطراری برای میلیون‌ها افغان غذا فراهم کنند و قحطی را تا حدی مهار کنند، اما امسال شرایط بدتر شده است.

بر اساس یک گزارش که در ماه جاری منتشر شد، فقر در افغانستان در حال افزایش است، قیمت‌های جهانی غذا به خاطر جنگ در اوکراین افزایش یافته و تعهدات مالی بین‌المللی تاکنون تحقق نیافته است.

در نتیجه، اقشار آسیب‌پذیر قربانی می‌شوند، از جمله کودکان و همچنین مادرانی که برای تامین غذای خود در کنار خانواده‌هایشان تلاش می‌کنند.

نازیه که دختر هفت ماهه‌اش در شفاخانه‌ چاریکار زیر درمان قرار دارد، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که سوتغذیه چهار فرزندش را از او گرفته است. نازیه گفت که دو دختر و دو پسر زیر دو سال‌اش "هر چهار نفر به دلیل مشکلات مالی و فقر جان خود را از دست دادند". به گفتهٔ نازیه وقتی فرزندانش بیمار شدند، پولی برای درمان آنان نداشت.

میلانی گلوین، رییس برنامه تغذیه یونیسف در افغانستان می‌گوید که آمار ۱.۱ میلیون کودک از ارزیابی سالانه این سازمان که خزان گذشته آغاز شد، به دست آمده است. او به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که "هر سال، همه عوامل مرتبط با سوتغذیه افزایش می‌یابد" و وضعیت وخیم‌تر می‌شود.

این مقام ملل متحد گفت که خشکسالی عامل اصلی ناامنی غذایی بوده که با فقر فزاینده، عدم دسترسی به آب پاک و مراقبت های صحی و عدم درسترسی به واکسین‌ها دست به دست هم داده و کودکان سوتغذیه را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

XS
SM
MD
LG