لینک های دسترسی

Breaking News

رهبری امریکا بین هزاره‌ها بیشترین و بین پشتون‌های افغانستان کمترین محبوبیت را دارد - گزارش


نتایج یک سروی تازه نشان می‌دهد که باوجود خروج پر از هرج و مرج نظامی و دپلوماتیک ایالات متحده از افغانستان، تایید رهبری جهانی امریکا در میان برخی از افغان‌ها اندکی افزایش یافته است.

نهاد پژوهشی گلوپ در گزارش تازهٔ خود گفته است که تایید رهبری جهانی ایالات متحده میان افغان‌ها از ۱۴ در صد در سال گذشته به ۱۸ درصد افزایش یافته است و محبوبیت ایالات متحده در میان اقوام مختلف افغانستان به شدت متفاوت است.

براساس سروی گلوپ ایالات متحده همچنان در میان جامعه قومی هزاره محبوبیت دارد. در بیانیه‌ای این نهاد آمده است: " ۵۳ درصد [هزاره‌ها] هنوز از رهبری ایالات متحده حمایت می‌کنند."

نهاد پژوهشی گلوپ می‌گوید که برای تهیه این گزارش، سروی‌کنندگان آن در سال جاری با یک هزار مرد و زن افغان از ۲۱ ولایت مصاحبه کرده اند.

براساس این سروی محبوبیت ایالات متحده در میان پشتون‌ها، بزرگ‌ترین گروه قومی افغانستان، تنها هشت درصد بوده در حالی که در میان تاجیک‌ها، دومین گروه قومی، ۲۳ درصد گزارش شده است.

اما باوجود سابقه پیچیده تعامل در افغانستان، ایالات متحده همچنان در این کشور محبوبتر از چین و روسیه بوده و میزان تایید رهبری آنها در این سروی به طور مساوی ۱۴ درصد بوده است.

ایالات متحده طی دو دههٔ گذشته حدود دو تریلیون دالر برای جنگ افغانستان هزینه کرد که در آن بیش از ۱۵۰ هزار نفر به شمول ۲۴۰۰ سرباز امریکایی جان خود را از دست دادند.

براساس نظرپرسی مرکز پژوهشی پیو که در اگست ۲۰۲۲ نشر شد، ۶۹ در صد امریکایی‌ها گفته اند که ایالات متحده در دستیابی به اهداف خود در افغانستان ناکام مانده است.

سروی گلوپ همچنین نشان داده که تغییرات شدیدی که افغانستان در سال گذشته شاهد بوده است، اکثریت قاطع مردم عادی افغان را ناامید کرده است.

تقریباً همه افغان‌ها، ۹۸ درصد، شرایط زندگی خود را تحت رژیم جدید "رنج‌آور" توصیف کرده و تنها ۱۱ درصد گفته اند که امید به فرصت‌های بهتر برای نسل بعدی دارند. افغان‌ها به طور فزاینده‌ای نگران وخامت شدید حقوق زنان هستند.

در بیانیهٔ گلوپ آمده است که تنها ۲۲ در صد افغان‌ها می‌گویند که با زنان در کشورشان با احترام و وقار رفتار می‌شود. این فیصدی در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۱ درصد بود.

پس از مسلط شدن دوباره بر افغانستان، گروه طالبان مقررات سختگیرانه را بر زنان در افغانستان وضع کرد، زنان از کار در ادارات دولتی به استثنای چند ادارۀ معدود منع شدند، مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران مسدود شد و به زنان دستور داده شد که بدون محرم شرعی به سفر نروند.

در تازه‌ترین مورد، وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان بر رفتن زنان به کلب‌های ورزشی، حمام‌های عمومی و ورود آنان به پارک‌های تفریحی ممنوعیت وضع کرد که این اقدامات طالبان واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است.

خورشید نصرتی، سخنگوی گلوپ گفت: "یگانه نکته مثبتی که دیدیم در رابطه به امنیت است که افغان‌ها در جوامع خود احساس می‌کنند. درصدی افغان‌هایی که با تنها رفتن در شب در جوامع خود احساس امنیت می‌کنند از ۲۲ درصد به ۵۲ در صد افزایش یافته است. "

XS
SM
MD
LG