لینک های دسترسی

Breaking News

اهانت به قرآن؛ معترضان یک مرکز پولیس را در پاکستان به آتش کشیدند


مرکز پولیس چهارسده پس از آتش‌سوزی
مرکز پولیس چهارسده پس از آتش‌سوزی

مقام‌ها در شمال‌غرب پاکستان گفته اند که ۳۰ نفر را در پیوند به حمله بر یک مرکز پولیس و تلاش برای گرفتاری و کشتن یک فرد متهم به اهانت به اسلام، بازداشت کرده اند.

پولیس پاکستان گفته است که مردی که به اهانت به اسلام متهم شده است، از نظر روانی سالم نبوده و در این مرکز پولیس در توقیف به سر می‌برد.

شاهدان عینی و مقام‌های پولیس گفته اند که هزاران معترض ناوقت یکشنبه ۲۸ نومبر (هفتم قوس) بر مرکز پولیس چهارسده در ایالت خیبرپشتونخواه یورش برده و پس از آن ساختمان این مرکز و چند پوستهٔ همجوار آن را آتش زدند که پولیس از سپردن فرد متهم به کفرگویی به آنان پرهیز کرد.

آصف بهادر خان، رییس پولیس چهارسده روز دوشنبه ۲۹ نومبر به خبرنگاران گفت که پس از حملۀ معترضان، منسوبان پولیس مجبور به ترک مرکز پولیس شده و متهم را نیز با خود به مکان امنی انتقال دادند.

ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی نشر شده است، نشان می‌دهد که مرکز پولیس در میان شعله های آتش می‌سوزد.

شخصی که ادعا می‌شود به قرآن اهانت کرده است، صبح یکشنبه در این مرکز پولیس توقیف شده بود. بهادر خان گفت که تحقیقات در پیوند با این قضیه آغاز شده است، اما از ارایۀ جزییات خودداری کرد.

ساکنان محل گفته اند که با وصف اعزام نیروهای بیشتر پولیس برای جلوگیری از خشونت بیشتر، هنوز هم وضعیت در چهارسده پرتنش است.

بهادر خان گفت که مقام‌ها با عالمان دینی محلی در تماس اند تا از آنان برای مهارکردن تنش کمک گرفته و به معترضان تفهیم کنند که از اقدام خودسرانه پرهیز کنند و بگذارند که قانون در مورد این مظنون تصمیم بگیرد.

اهانت به اسلام، پیامبر اسلام، قرآن و دیگر مقدسات اسلامی در پاکستان جرم بزرگ بوده و سزای آن مرگ است. ادعاهای کفرگویی بارها سبب خشونت در جامعۀ سنتی پاکستان شده و در بسا موارد به محاکمۀ صحرایی مظنونان توسط معترضان خشمگین انجامیده است.

در سال ۲۰۱۷، گروهی از محصلان یک پوهنتون در ساحۀ مردان در نزدیکی چهارسده یک محصل دیگر این پوهنتون را به اتهام نشر پست‌های اهانت آمیز به اسلام در فیسبوک، به قتل رساندند.

منتقدان قانون اهانت به مقدسات در پاکستان می‌گویند که از این قانون همواره برای ارعاب اقلیت‌های دینی کار گرفته می‌شود.

ایالات متحدۀ امریکا اوایل همین ماه پاکستان و نه کشور دیگر را به صفت ناقضان آزادی دینی درج فهرست کرد و گفت که این ده کشور "در تخطی‌های سیستماتیک، جاری و فاحش آزادی دینی دست داشته یا آن را تحمل کرده اند."

افزون بر پاکستان، روسیه، چین، میانمار، کوریای شمالی، عربستان سعودی، ایران، اریتریا، تاجیکستان و ترکمنستان از سوی وزارت خارجۀ ایالات متحده به نقض آزادی دینی متهم شده اند.

XS
SM
MD
LG