لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان آمار سیگار را در مورد تلفات قوای افغان رد کرد


بر اساس گزارش سیگار در چهار ماه نخست سال روان میلادی بیش از ۲۵۰۰ نیروی امنیتی افغان کشته و اضافه از ۴۲۰۰ تن زخمی شده اند
بر اساس گزارش سیگار در چهار ماه نخست سال روان میلادی بیش از ۲۵۰۰ نیروی امنیتی افغان کشته و اضافه از ۴۲۰۰ تن زخمی شده اند

وزارت دفاع افغانستان، ارقام گزارش ادارۀ سرمفتش ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) را در مورد تلفات نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور، در چهار ماه اول سال ۲۰۱۷ میلادی رد کرد.

امروز خبرگزاری رویترز به نقل از گزارشی که سیگار به کانگرس امریکا ارائه کرده، گفته است که از اول جنوری تا هشتم ماه می، دوهزار و ۵۳۱ نیروی امنیتی افغان کشته و چهارهزار و ۲۳۸ تن دیگر در این مدت، زخمی شده اند.

این در حالی است که بر اساس معلومات ارایه شده از سوی سیگار، از اول ماه جنوری الی ۱۲ ماه نومبر سال ٢٠١٦، به تعداد ٦٧٨٥ نیروی امنیتی افغان کشته و ١١٧٧٧ تن دیگر زخمی شده بودند.

اما وزارت دفاع افغانستان با آنکه تلفات نیروهای امنیتی افغان در جنگ با هراس‌افگنی را می‌پذیرد؛ اما ارقام آن گزارش را رد کرد.

جنرال دولت وزیری، سخنگوی این وزارت با آنکه ارقام دقیق تلفات نیروهای امنیتی افغان را نداد؛ اما به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت "جنگ است در افغانستان، تلفات را ما قبول داریم که تلفات هست در افغانستان؛ مگر به همان تعدادی که اینها (سیگار) می‌گوید، به آن تعداد نیستند".

جنرال وزیری، تأکید کرد که روزانه نیروهای امنیتی افغان از ۱۵ تا ۲۰ عملیات تعرضی (پلان‌شده) و کوماندوهای این کشور ۲۰ تا ۳۰ عملیات تهاجمی را انجام می‌دهند – موردی که به گفتۀ آگاهان نظامی – تلفاتی را نیز در پی خواهد داشت.

این در حالی است که اخیراً تلفات نیروهای امنیتی افغان افزایش یافته است، تنها هفتۀ گذشته ۲۶ منسوب اردوی افغان در نتیجۀ حملۀ طالبان در خاکریز کندهار کشته و حداقل ۱۳ تن دیگر زخمی شدند.

همچنان، گزارش سیگار نشان می‌دهد که در حال حاضر ۵۹.۷ درصد خاک افغانستان (۴۰۷ ولسوالی) تحت کنترول نیروهای امنیتی افغان قرار دارد، در حالی که ۱۱ ولسوالی دیگر تحت ادارۀ مخالفین مسلح دولت افغانستان قرار دارد.

اما سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت، در جنگ چریکیِ که مخالفین مسلح دولت دارند، دشوار است که فیصدی مناطق تحت کنترول آنها گفته شود.

او افزود "نزدیک به ۳۵ ولسوالی تحت تهدید بلند است به واقعیت‌اش و در حدود الی ۲۰ ولسوالی تهدید متوسط است، ۸ ولسوالی سقوط است به دست مخالفین است. شما ببینید این در فیصدی هم نمی‌آید".

گزارش‌ها از تلفات نیروهای امنیتی افغان در حالی نشر می‌شود که روز دوشنبه، طارق شاه بهرامی، سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان، سال روان را یک سال پرآزمون برای نیروهای امنیتی افغان خواند؛ اما تأکید کرد که با وجود تهدیدها "دشمنان افغانستان" را زمین‌گیر خواهند ساخت.

XS
SM
MD
LG