لینک های دسترسی

Breaking News

لوای کوهی نیروهای افغان در بدخشان با هزینه چین ایجاد می‌شود


چین و افغانستان در مربوطات ولسوالی واخان ولایت بدخشان ۷۶ کیلومتر مرز مشترک دارند.
چین و افغانستان در مربوطات ولسوالی واخان ولایت بدخشان ۷۶ کیلومتر مرز مشترک دارند.

حکومت چین مسؤولیت پرداخت هزینۀ مالی ایجاد یک لوای کوهی را برای نیروهای افغان در ولایت بدخشان افغانستان به عهده گرفته است.

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که چین تمام مصارف مالی ایجاد یک لوای کوهی را در ولایت بدخشان به دوش گرفته است.

روز پنجشنبه در یک نشست در بیجینگ جنرال طارق شاه بهرامی، وزیر دفاع افغانستان و جن شوکی لیانگ، وزیر دفاع چین روی این مسأله موافقت کردند.

جنرال وزیری، گفت "تمام مصارف را چین می‌دهد، مگر لوا را مطلقأ افغان‌ها ایجاد می‌کند، چین قطعأ در آن دخالت ندارد. تنها مصارف لوا را چین به عهده گرفته است".

جنرال طارق شاه بهرامی، وزیر دفاع افغانستان در رأس یک هیأت بلند رتبه نظامی به چین سفر کرده و با مقام‌های آن کشور دیدار نموده است.

چین و افغانستان در مربوطات ولسوالی واخان ولایت بدخشان ۷۶ کیلومتر مرز مشترک دارند.

چین در مناطق مسلمان نشین آن کشور، تحت تأثیر فعالیت‌های اسلام‌گرایان افراطی قرار دارد.

در نشست سه جانبه وزرای خارجه چین، افغانستان و پاکستان، وانگ یی، وزیر خارجه چین از افغانستان و پاکستان خواست تا جلو فعالیت گروه اسلام‌‎گرایی ترکستان شرقی را در خاک شان، بگیرند.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در مورد نگرانی چین از فعالیت ایغورها گفت"کشور چین هم از این ناحیه بسیار رنج برده، خصوصأ (از سوی) ایغورها در ترکستان شرقی با مشکلات روبرو اند".

به گفته جنرال وزیری، وزیر دفاع چین به وزیر دفاع افغانستان در مورد مبارزه با تروریزم نیز وعده همکاری داده است.

جنرال وزیری، گفت که وزرای دفاع افغانستان و چین روی کمک چین به نیروهای افغان نیز صحبت کردند.

به گفته جنرال وزیری، در زمینۀ آموزش نیروهای افغان در چین، وزیر دفاع افغانستان از همتای چینایی خویش خواسته است تا سهم آموزش نیروهای افغان را در آن کشور افزایش دهند و شمار بیشتر منسوبین وزارت دفاع افغانستان، جهت آموزش به چین فرستاده شوند.

پیش از این، چین و افغانستان روی گزمۀ در امتداد سرحد دو کشور جهت جلوگیری از رفت و آمدهای غیرقانونی و جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی موافقه کرده بودند.

XS
SM
MD
LG