لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت دفاع: کماندوهای زن در عملیات‌ها شامل اند


آمار زنان در اردوی افغانستان هم اکنون به ۱۷۲۲ تن می‌رسد
آمار زنان در اردوی افغانستان هم اکنون به ۱۷۲۲ تن می‌رسد

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که برخی زنان در قول اردوی کماندو هستند که در عملیات‌های بازرسی نقش دارند.

غفور احمد جاوید، سخنگوی این وزارت در صحبت به صدای امریکا می‌گوید که در حال حاضر ۱۷۲۲ زن در اردو شامل اند که شماری از آنها در فعالیت‌های جنگی اشتراک می ورزند.

آقای جاوید، می‌گوید "در کل ما به وقت نیاز داریم تا بتوانیم که به شکل کلی اینها را داخل عملیات و همۀ مسایل (بسازیم) ولی در جایی که ضرورت است و در جاهایی که کماندو هستند، آنها یک بخشی دارند که همراه شان همکاری می‌کنند".

این در حالی است که وزارت دفاع افغانستان در نظر دارد تا تعداد زنان را در اردوی ملی تا سال ٢٠٢٠ میلادی به ١٩٥٠٠ نفر افزایش دهد.

اردوی افغانستان در حال حاضر هیچ جنرال زن ندارد. پیش از این دو جنرال در اردو بودند که حالا بازنشسته شده اند.

آقای جاوید می‌گوید که در حال حاضر، بلندترین رتبۀ نظامی در بین زنان اردو، رتبۀ دگروالی است که با گذشت زمان، ظرفیت خانم‌ها افزایش یافته و رتبۀ جنرالی نیز به دست خواهند آورد.

هم اکنون، ریاست جندر و حقوق بشر وزارت دفاع افغانستان یک خانم رهبری می‌کند و این وزارت در نظر دارد که با افزایش ظرفیت خانم‌ها، حضور آنان را در سطح رهبری و تصمیم‌گیری نیز افزایش دهد.

از سویی هم، برای تشویق خانم‌ها برای حضور در اردو، وزارت دفاع افغانستان یک سلسله امتیازات را نیز در نظر گرفته است.

سخنگوی این وزارت می‌گوید "بیشترین کورس انگلیسی و کمپیوتر و همچنان به خاطر ارتقای ظرفیت اینها را به مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی معرفی کردیم تا به سطح لیسانس اینها تعلیم هم کنند در پهلوی این که کار می‌کنند، برای جدیدالشمولان اناث مبلغ ۵۶۰۰ افغانی در ختم تحصیل شان پرداخت می‌شود و همچنان مبلغ ۳۶۴۰ افغانی پرداخته می‌شود به خاطر تأمین نیازمندی‌های بهداشتی شان برعلاوۀ معاش و سایر امتیازات شان".

XS
SM
MD
LG