لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت دفاع افغانستان: شمار جنگجویان ضد دولت متغیر است


سازمان ملل شمار جنگجویان ضد دولت افغانستان را ۴۵ هزار تن خوانده است.
سازمان ملل شمار جنگجویان ضد دولت افغانستان را ۴۵ هزار تن خوانده است.

حکومت افغانستان می‌گوید که شمار مخالفین مسلح در این کشور، در حال تغییر است، طوری که در زمستان کم؛ ولی در فصل جنگ افزایش می‌یابد.

این سخنان را جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، در واکنش به گزارش سازمان ملل متحد ابراز کرد که در آن گفته شده شماری مخالفینی که علیه دولت افغانستان می‌جنگند به ۴۵۰۰۰ نفر می‌رسد.

در این گزارش که روز جمعه نشر شد، همچنان گفته شده است، ۲۰ تا ۲۵ فیصد جنگجویان خارجی برضد نظام افغانستان در جنگ اند.

کارشناسان سازمان ملل گفته اند که گروه هراس‌افگن القاعده، جایگاه مربی ویژه را برای طالبان، به خصوص در ساخت ماین‌های کنار جاده در افغانستان دارد.

جنرال دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز شنبه به خبرنگاران گفت، شمار مخالفین مسلح در زمستان کاهش می‌یابد؛ اما در بهار و تابستان که فصل جنگ است؛ دوباره ارقام آنان بلند می‌رود.

او گفت "این ۴۵۰۰۰ ثابت نیست، تعداد مخالفین ما تقریباً با موسم ارتباط می‌گیرد، در موسم زمستان اینها کم می‌شوند، به خاطر این که فامیل‌های شان و جاهای آموزش شان بیرون از مرز استند، بیرون از خط استند، اینها می‌روند در آنجا برای آموزش و اکمالات، تعداد شان کم می‌شوند".

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، بیشترین جنگجویان خارجی بین ۷۵۰۰ تا ۷۶۰۰ تن از پاکستان وارد افغانستان شده اند که شامل اعضای گروه‌های اسلام‎‌گرای چچینی، روسی، گروه‌های اسلام‌گرایی آسیای مرکزی به شمول تحریک اسلامی ازبکستان، گروه دولت اسلامی (داعش) و القاعده می‌شوند.

شمار داعش در این گزارش، ۱۶۰۰ تن در سه ولسوالی ولایت ننگرهار تخمین شده است.

جنرال دولت وزیری نیز تأیید کرد که جنگ کنونی افغانستان، استخباراتی است و گفت اگر این جنگ تنها با طالبان می‌بود، در مدت دست کم پانزده سال خاتمه می‌یافت.

از سوی دیگر، جنرال چارلز کلف لند، سخنگوی مأموریت حمایت قاطع در این کنفرانس گفت، با توجه به ارقامی که ارائه شده است؛ طالبان توان مؤفقیت نظامی را نخواهند داشت؛ چون نظامیان افغان هر روز قوی‌تر می‌شوند و نیروهای ناتو و امریکایی در این راه آنان را حمایت می‌کنند.

سخنگوی مأموریت حمایت قاطع تنها گزینه برای مخالفین را مصالحه خواند "به نظر ما تنها راه حل، گفتگو و مذاکره است که از سوی افغان‌ها به پیش برده می‌شود و ما اینجاییم تا به حمایت خود از نیروهای امنیتی افغان ادامه دهیم تا آنها قوی‌تر شوند".

آگاهان نظامی اما به این باور اند، اساس ارقام گزارش سازمان ملل، مشخص نیست که چگونه شمار جنگجویانی را که متغیر می‌باشد، ۴۵۰۰۰ تن ثابت ذکر کرده است.

امین‌الله حبیبی مشاور اسبق اکادمی نظامی بریتانیا به صدای امریکا گفت، کارشناسان نظامی، شمار جنگجویان ضد دولت افغانستان را به صورت متغیر بین ۳۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ تن برآورد کرده اند.

به باور آقای حبیبی، شمار مخالفین مسلح در تابستان و فصل برداشت محصول کوکنار افزایش؛ ولی در زمستان کاهش می‌یابد؛ اما ممکن بخشی از آنان به صورت دایم در افغانستان باشند که شامل مخالفین ایدیولوژیک و شبکه‌های تروریستی چون القاعده می‌شوند.

ولی چرا جنگجویان خارجی در افغانستان می‌جنگند؟

مشاور اسبق اکادمی نظامی بریتانیا با اشاره به دلایل مختلف در پاسخ این پرسش گفت "یکی اینکه در افغانستان زمینۀ جنگ برای شان فراهم هست در اینجا، اینها بخش شان ممکن است گروه‌های جنایت‌کاری باشند در هر جایی که زمینه برای جنایات شان فراهم باشد، بیایند در آنجا بجنگند، دوم این که تعداد زیادی اینها متأسفانه به وسیله استخبارات منطقه سازمان‌دهی می‌شوند که در افغانستان بجنگند".

سازمان ملل در گزارشش که شمار مخالفین مسلح را ۴۵۰۰۰ تن در افغانستان برآورد کرده است؛ اما در مقابل، شمار اردوی ملی افغان به ۱۷۳ هزار، پولیس ملی ۱۵۴ هزار و پولیس محلی ۲۸ هزار نفر از سوی ناتو تخمین شده است.

با وجود این نیروهای چرا هنوز امنیت در افغانستان تأمین نشده است؟

امین‌الله حبیبی گفت، افغانستان به قدر کافی نیرو و تجهیزات دارد؛ اما مشکل اساسی در حکومت نبود ارادۀ سیاسی برای سرکوب مخالفین مسلح و مدیریت جنگ است.

نیروهای افغان در حال حاضر در حدود ۲۰ ولایت، برضد مخالفین مسلح می‌جنگند.

XS
SM
MD
LG