لینک های دسترسی

Breaking News

'رای جهاد'؛ مودی به اظهارات تفرقه افگنانه متهم شد 


نرندرا مودی، صدر اعظم هند
نرندرا مودی، صدر اعظم هند

نرندرا مودی، صدر اعظم هند متهم است که با اظهارات ضد مسلمانان برای ترغیب هندوها به رای دادن به حزب وی، میان مسلمانان و هندوها تفرقه می‌افگند.

صدر اعظم هند رای مسلمانان هند را "رای جهاد" خوانده است. او سه شنبه گذشته در ایالت مدهیا پردیش گفت که رای دهنگان باید میان "رای جهاد" و "حکومتداری رام" محتاطانه انتخاب کنند. رام یکی از الهه‌ها در آیین هندویزم است.

مودی در یک گردهمایی انتخاباتی گفت: "در این نقطهٔ عطف در تاریخ شما باید تصمیم بگیرد که می‌خواهید تداوم رای جهاد را ادامه دهید یا به حمایت از ایجاد حکومتداری رام رای بدهید."

او گفت: "تروریست‌ها در پاکستان علیه هند جهاد را آغاز کرده اند و در اینجا حزب کانگرس رای جهاد را علیه حزب بهارتیا جنتا اعلام کرده است و از پیروان یک دین مشخص [مسلمانان] می‌خواهد تا متحدانه علیه مودی رای بدهند."

کارشناسان می‌گویند که مودی و حزب‌اش می‌خواهد با لفاظی‌های ضد مسلمانان، هندوها را به رای دادن ترغیب کنند.

اپوروانند، استاد در پوهنتون دهلی به صدای امریکا گفت که حزب بهارتیا جنتا این انتخابات را به جنگ میان هندوها و مسلمانان مبدل کرده است.

در حالی که انتخابات شش‌ هفته‌ای در هند جریان دارد، مودی و رهبران حزب وی به سخنرانی‌های نفرت آمیز متهم شده اند.

ماه گذشته، مودی در ایالت راجستان گفت که اگر حزب کانگرس برنده شود، سرمایهٔ هندوها را در میان مسلمانان تقسیم خواهد کرد.

احزاب مخالف و گرو‌ه‌های حقوق مدنی بر این اظهارات صدر اعظم هند انتقاد کرده اند.

سازمان عفو بین الملل در هند گفت که مودی مسلمانان را در هند "هیولا" معرفی می‌کند و حقوق آنان را به خطر می‌اندازد.

با وجود انتقادات شدید، سایر رهبران حزب بهارتیا جنتا،‌ به شمول امیت شاه، وزیر داخلهٔ هند در ایالت تیلانگانا گفت که رای دادن به حزب کانگرس به معنی "رای دادن به جهاد" است.

او گفت: "انتخابات عمومی ۲۰۲۴ نرندرا مودی در مقابل راهول گاندی (رهبر حزب کانگرس) است و همچنان رقابت میان رای برای پیشرفت و رای برای جهاد است."

لفاظی "رای جهاد" مودی پس از آن به میان آمد که ماریا علم، یکی از رهبران حزب سماج وادی، ماه گذشته در اترپردیش از مسلمانان خواست تا به جهاد رای بروند و حزب بهارتیا جنتا را از قدرت کنار زنند.

علم به صدای امریکا گفت که مودی از این واژه به معنی دیگر استفاده می‌کند، در حالی که وی از آن به معنی اصلی آن که تلاش است، استفاده کرده بود.

او افزود: "از این که چگونه رسانه‌ها و رهبران حزب حاکم معنی حرف‌هایم را تحریف کرده اند، شوکه شده ام."

ماه گذشته، شهروندان و فعالین حقوق بشر از کمیسیون انتخابات هند خواستند تا علیه سخنرانی‌های نفرت‌انگیز مودی و رهبران حزب وی اقدام کند.

حزب کانگرس، رقیب اصلی حزب مودی در این انتخابات نیز از کمیسیون انتخابات انتقاد کرده و گفته است که علیه وی هیچ گونه اقدام نکرده است.

در حالی که مودی تا کنون در مورد واکنش نشان نداده است، به نظر می‌رسد برخی از رهبران حزب وی مخالف این گونه اظهارات‌اش اند.

الوک واستا، یکی از رهبران ارشد حزب مودی به صدای امریکا گفت که سخنرانی مودی به پایین‌ترین حد ممکن فرو افتاده است.

او اضافه کرد که حتا آنانی که در جریان سال‌ها "کورکورانه از وی حمایت کرده اند، لفاظی‌های اخیر وی را تایید نمی‌کنند".

گروه

XS
SM
MD
LG