لینک های دسترسی

Breaking News

مودی: پاکستان به جهان دهشت افگن صادر می کند


آرشیف
آرشیف

نرندرا مودی، صدر اعظم هند در نخستین اظهارات علنی خود پس از حمله بر پایگاه نظامی «اوری» گفت که کشورش پاکستان را در جامعه بین المللی منزوی خواهد ساخت.

آقای مودی روز شنبه در یک گردهمایی حزب حاکم مردم هند در ایالت جنوبی کیرالا همچنین افزود که افغانستان و بنگله دیش نیز از دهشت افگنی که از پاکستان منشا می گیرد، رنج می برند.

مودی گفت:​ "هند و پاکستان همزمان استقلال خود را بدست آوردند. چه سبب شده که هند امروز به جهان نرم افزاز صادر می کند اما حکمرانان پاکستان دهشت افگنان را به جهان صادر می کنند."

صدر اعظم هند همچنین گفت در حالیکه همه کشور های آسیا برای پیشرفت و توسعه آن قاره کار می کنند، فقط پاکستان تلاش دارد تا قاره آسیا شاهد این پیشرفت نباشد.

پس از حمله بر پایگاه نظامی اوری در کشمیر تحت کنترول هند، فشار ها بر نرندرا مودی به خاطر پاسخ شدید دهلی جدید به آن حمله افزایش یافته است. در حمله بر پایگاه اوری ۱۸ سرباز هندی کشته شد.

هند گروه شورشی جیش محمد را که در پاکستان مستقر است، مسؤول آن حمله می داند. اسلام آباد هر گونه دخالت در حمله بر پایگاه اوری را رد کرده است و می گوید که هند تا کنون هیچ سندی برای تثبیت ادعای خود ارایه نکرده است.

تلاش هند برای منزوی ساختن پاکستان

شماری از رهبران حزب مردم هند احتمال پاسخ نظامی را به خاطر حمله اوری مطرح کردند اما آقای مودی در سخنرانی اش به تلاش های دیپلوماتیک کشورش علیه پاکستان اشاره کرد و گفت: "حکمرانان پاکستان باید بدانند که قربانی ۱۸ سرباز ما به هدر نخواهد رفت... ما تلاش های مان را به خاطر منزوی ساختن پاکستان سرعت می بخشیم. ما پاکستان را مجبور می کنیم که در جهان تنها بماند."

نرندرا مودی خطاب به مردم پاکستان گفت که حکمرانان آن کشور به خاطر پنهان کردن سیاست های ناکام شان، مسئله کشمیر را بهانه قرار می دهند.

مودی افزود: "آنان (حکمرانان پاکستان) با مطرح کردن مسئله کشمیر، شما را فریب می دهند. مردم پاکستان باید از حکمرانان خود بخواهند که به مسایل داخلی کشور شان به درستی رسیدگی کنند."

آقای مودی اضافه کرد که هند آماده است با پاکستان بجنگد اما به گفته او این جنگ باید علیه فقر، بیکاری و بیسوادی جنگیده شود.

اظهارات تند صدر اعظم هند علیه پاکستان در حالی بیان می شود که تحلیلگران می گویند دهلی جدید به خاطر وضعیت نا آرام در منطقه کشمیر نمی خواهد با پاکستان درگیر جنگ شود. اسلام آباد نیز هشدار داده است که علیه هر گونه حمله بر خاک آن کشور، به حمله تلافی جویانه دست خواهد زد.

هند و پاکستان تا کنون سه بار با هم جنگیده اند که دو جنگ بین آن دو همسایه مجهز با سلاح هسته ای بر مسئله کشمیر بود.

XS
SM
MD
LG