لینک های دسترسی

Breaking News

برخی از فعالیت های موساد، ادارۀ استخبارات اسراییل


بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل یکی از دست آورد های موساد را در بارۀ فعالیت هسته یی ایران برملا ساخت.
بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل یکی از دست آورد های موساد را در بارۀ فعالیت هسته یی ایران برملا ساخت.

اسراییل به گونۀ بی پیشینه از فعالیت ادارۀ استخباراتی اش در بارۀ برنامۀ ادعا شدۀ هسته یی ایران پرده برداشت.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل روز دوشنبه گفت که آن کشور به آرشیف برنامۀ اتمی ایران دسترسی حاصل کرده است و اسناد به دست آمده از یک مرکز در قلب تهران را به نمایش گذاشت.

موساد که همواره مرموزانه عمل کرده است، در حلقۀ ادارات استخباراتی بین المللی اعتقاد به این است که در عقب بسیاری از جسورانه ترین عملیات های قرن گذشته قرار داشته و اکثراً سال ها بعد، تنها برخی از آن عملیات ها افشا شده اند.

یاموس یلدین، رئیس پیشین ادارۀ استخبارات نظامی اسراییل این دسترسی به اسناد را "بسیار چشمگیر" خوانده گفت که این افشاگری این پیام را رساند که استخبارات اسراییل می تواند در عمیق ترین اسرار ایران نفوذ کند.

یلدین به اسوشیتدپرس گفت "فعالیت های ضد جاسوسی در ایران بسیار به شدت کار خواهند کرد تا این خلا را پر کنند."

اکثر اوقات عملیات های موساد زمانی افشا می گردند و مردم در بارۀ آن آگاهی پیدا می کنند که اشتباهی رخ دهد.

برخی از فعالیت های موفقانه و ناکام موساد

موساد در ۲۰۱۲ مجموعۀ از معلومات سری خود را در سال ۱۹۶۰، در بارۀ دستگیری مغز متفکر نازی ها افشا کرد و تمام داستانی را که در عقب آن عملیات جسورانه بود، بر ملا ساخت.

هفت کارمند موساد در ۱۱ می سال ۱۹۶۰، هر شام در نزدیکی ایستگاه بس بونس ایرز، منتظر آدولف آیخمن، مغز متفکر نازی ها می ماندند. آیخمن هر شام پس از فراغت از کار در فابریکۀ مرسیدس بنز به آنجا می رسید.

همینکه آیخمن از بس پایین می شود، ماموران استخباراتی به سویش می پرند و تلاش می کنند مطمئن شوند که دوای زهری در دهنش نباشد. در گذشته کارمندان نازی همواره برای اینکه زنده اسیر نگردند، کپسول سیاناید را در دهن شان نگهمیداشتند.

آیخمن نَه روز در یک منزل امن نگهداری می شود تا زمانیکه ملبس با یونیفورم طیارۀ ال آل اسراییل، به عنوان یک کارمند طیاره که بیمار است به اسراییل انتقال داده می شود.

آدولف آیخمن به تعقیب شهادت بیش از ۱۰۰ یهودی زنده مانده از شکنجه و محرومیت در کمپ های کار اجباری و وحشت ایجاد شده از جانب نازی ها که طراح آن آیخمن بود، در بیت المقدس محاکمه گردید.

آیخمن به انجام جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت محکوم و در ۱۹۶۲ اعدام گردید که همان تنها حکم اعدامی بود که اسراییل اجرا کرده است.

نفوذ در رهبریت سوریه

یکی از نخستین موفقیت های موساد جایگزینی یکی از افراد آن سازمان، در سطح بالای رهبری سوریه بود.

الی کوهِن در اوایل سال های ۱۹۶۰ میلادی توانست روابط نزدیکی را در سطوح نظامی و سیاسی سوریه که به مثابۀ دشمن بزرگ اسراییل پنداشته می شد، برقرار سازد.

در نهایت کوهِن یکی از مشاوران ارشد وزارت دفاع سوریه شد. او معلومات ارشد استخباراتی را به دست آورد که وسیعاً اسراییل را در پیروزی در جنگ ۱۹۶۷ شرق میانه، آماده ساخت.

کوهِن در ۱۹۶۵ حین ارسال معلومات به اسراییل دستگیر شد و پس از محاکمه در چهارراهی دمشق به دار آویخته شد. بقایای جسد الی کوهِن که در اسراییل به عنوان یک قهرمان ملی شناخته می شود، تاهنوز به اسراییل انتقال داده نشده است.

بازداشت جاسوس معلومات هسته یی اسراییل

پس از آنکه موردیچای وانونو، یک کارمند پیشین دستگاه اتمی اسراییل، معلومات و جزییات حساس و تصاویر را از برنامۀ ادعا شدۀ اتمی اسراییل، در ۱۹۸۶ به یک روزنامۀ بریتانیایی افشا کرد، موساد وظیفه گرفت تا او را به پنجۀ قانون بکشاند.

یک جاسوس زن موساد در لباس یک سیاح امریکایی، وانونو را در ایتالیا به دام انداخت که از آنجا توسط یک قایق به گونۀ سری به اسراییل انتقال یافت.

وانونو هژده سال در زندان اسراییلی محبوس شد. اسراییل تاهنوز توانمندی اتمی خود را انکار و یا تایید نمی کند.

ترور ها

اعتقاد بر این است که موساد مسوول از بین بردن یک رشتۀ طویلی از جنگجویان فلسطینی در سرتاسر جهان است. تنها در ۲۰۱۲ اسراییل پذیرفت که خلیل الوزیر، معاون یاسرعرفات را در ۱۹۸۸ طی عملیات مشترک موساد و نیرو های ویژه، در تونس کشته است.

الوزیر در کنار عرفات، یکی از بنیانگذاران حزب فتح، جناح برجسته در حزب آزادی بخش فلسطین بود.

الوزیر به انجام یک سلسله حملات مرگبار علیه اسراییلی ها متهم بود. یکی از افراد زن نیرو های کوماندوی اسراییل که ظاهراً برای گذراندن تعطیلات عاشقانه به تونس رفته بود، او را با سلاح خود که در بکس چاکلیت مخفی کرده بود، هدف قرار داد.

موساد همچنان مظنون به کشتن چندین دانشمند ایرانی است که روی برنامۀ مظنون سلاح اتمی ایران کار می کردند.

آن ادارۀ استخبارتی همچنان در یک بمگذاری سال ۲۰۰۸ در دمشق دست داشته که در آن عماد مغنیه، فرمانده ارشد گروه حزب الله لبنان کشته شد.

ناکامی های موساد

برخی از فعالیت های استخباراتی موساد موفقانه هم نبوده است. یکی آن، تلاش ترور خالد مشعل، رهبر پیشین حماس در سال ۱۹۹۷ در اردن بود که موساد در جریان دورۀ نخست صدارت بنیامین نتنیاهو انجام داد.

دو جاسوس موساد با پاسپورت های تقلبی کانادایی وارد اردن می شوند و مشعل را در دفتر حماس با جا بجا ساختن یک آله در نزدیکی گوشش، مسموم می سازند.

آن دو جاسوس به زودی پس از آن رویداد دستگیر می شوند و شاه حسین، پادشاه آن زمان اردن هشدار می دهد که اگر مشعل جان خود را از دست داد، پیمان صلح با اسراییل را فسخ می کند.

اسراییل در نهایت یک انتی دود یا ضد زهر استفاده شده در بدن خالدمشعل را می فرستد و اردن دو جاسوس موساد را به اسراییل بر می گرداند.

در آن زمان، اسراییل به خاطر فشار اعمال شده بر آن کشور، احمد یاسین، رهبر روحانی حماس را از زندان رها می کند. به تعقیب آن رویداد دانی یاتوم، رئیس آن زمان ادارۀ استخباراتی اسراییل از سمتش استعفا می دهد.

در سال ۲۰۰۴، نیوزیلاند برای مدت کوتاهی، پس از آن روابط خود را با اسراییل قطع می کند که آن کشور دو جاسوس مظنون موساد را دستگیر می کند که تلاش داشتند به گونۀ تقلبی پاسپورت نیوزیلاند را به دست آورند.

محمود البحوه، یک کارمند عملیاتی ارشد حماس، در سال ۲۰۱۰ در یک اتاق هوتل شهر دوبئی در جریان یک عملیات انجام شده از جانب موساد کشته شد. اما هیچگاه اسراییل آن را نپذیرفت.

آن رویداد توجه بین المللی را به خاطری به خود جلب کرد که تصاویر بسیاری از قاتلان احتمالی ثبت شده در کمره های امنیتی، به استفادۀ پاسپورت جعلی متهم بوده اند.

تصاویر ۲۶ مظنون و همکاران آنان به تعقیب آن رویداد، در فهرست افراد زیر تعقیب انترپول قرار گرفت.

XS
SM
MD
LG