لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از صد مکتب در لوگر بازگشایی شد


وزارت معارف افغانستان، گفته است که ۱۰۳ مکتب در لوگر به دلیل تهدیدهای امنیتی بسته بود؛ ولی امروز چهارشنبه (۳ اسد) دوباره به روی شاگردان باز شده است.

این وزارت در اعلامیه‌ای گفته است که مکاتب دخترانه و پسرانه شامل این مکاتب است.

این وزارت گفته است: "مکاتب مذکور که هم‌زمان با آغاز امتحانات چهارونیم ماهه مسدود گردیده بودند، اخیراً به اثر تلاش‌های مسؤولان ریاست معارف، مقام ولایت، شورای ولایتی، علمای کرام، بزرگان قومی و شخصیت‌های متنفذ دوباره گشایش یافتند".

قرار است که امتحان چهارونیم ماهۀ شاگردان این مکاتب از امروز آغاز گردد و تا اخیر رخصتی‌های تابستانی ادامه خواهد داشت.

در یک ماه گذشته حملات مخالفان مسلح بر مکاتب لوگر افزایش یافته است و حدود دو هفته قبل، افراد مسلح ناشناس دو مکتب را در پل‌علم مرکز آن ولایت آتش زدند.

وزارت معارف، حملات طالبان را بر مکاتب لوگر یک نوع واکنش آن گروه در برابر عملیات‌های نظامیان افغان خوانده و به این باو راست که مخالفان مسلح از این طریق می‌خواهند که فشار نظامی بر آنان کاهش یابد.

اما طالبان ادعای بستن مکاتب توسط افراد آن گروه را رد کرده و گفته است که طالبان مکاتب را نبسته اند.

از جملۀ ۱۰۳ مکتبی که در لوگر بازگشایی شده است، ۶۳ مکتب آن در ولسوالی محمدآغه و متباقی در پل‌علم و مربوطات مرکز است. بر اساس آمار وزارت معارف افغانستان، حدود ۴۹هزار شاگرد دختر و پسر در این مکاتب آموزش می‌بینند.

تهدیدات امنیتی در برابر معارف افغانستان اخیراً افزایش یافته است که در شماری از ولایات این کشور صدها مکتب بسته شده است. وزارت معارف، ارقام مکاتب بسته‌شده را حدود یک‌هزار مکتب گفته است.

XS
SM
MD
LG