لینک های دسترسی

Breaking News

اوچا: در ۲۰۱۷ روزانه بیش از ۱۲۰۰ افغان بیجا شده اند


دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد "اوچا" گفته است که در سال گذشتۀ میلادی (۲۰۱۷) هر روز بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ افغان به دلیل منازعات مسلحانه مجبور به ترک مناطق مسکونی شان شده اند.

این دفتر در نخستین هفتۀ سال روان میلادی در گزارشی گفته است، سال گذشته میلادی بیش از ۴۴۸هزار افغان از مناطق شان به جاهای دیگر بیجا شده اند و بر بنیاد این رقم به صورت اوسط روزانه بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ به ترک منازل شان مجبور گردیده اند.

در این گزارش آمده است "بیشترین خانواده‌های بیجاشده که شمار آن به ۱۲۳هزار و ۵۳۸ تن می‌رسند، در ولایت ننگرهار بیجا شده اند، پس از آن ۳۹هزار و ۵۵۰ خانواده در کندز و ۲۶هزار و ۶۵۹ خانواده در بادغیس بیجا شده اند".

دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در گزارشش، ارقام برگشت‌کنندگان افغان از ایران و پاکستان را نیز اعلام کرده است که اسناد قانونی نداشته و مجبور به بازگشت گردیده اند.

اوچا بر بنیاد آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی.او.اِم) گفته است که در سال گذشتۀ میلادی، به تعداد ۴۶۲هزار و ۳۱۶ تن مهاجرین افغان که در ایران و پاکستان اسناد قانونی نداشته و به کشورشان برگشته اند.

در این میان، ۹۸هزار و ۱۹۱ تن از ایران و متباقی شامل مهاجرینی می‌شود که از پاکستان اخراج شده اند.

از سوی دیگر، در گزارش گفته شده است که نظر به آمار کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین، ۵۸هزار و ۸۱۷ مهاجر دارای مدرک در جریان سال گذشتۀ میلادی از ایران، پاکستان و سایر کشورها به افغانستان داوطلبانه عودت کرده اند.

اوچا در این گزارش همچنان از مسدودشدن یک کلینیک صحی به دلیل نبود امکانات مالی، در ساحۀ سرحدی اسلام قلعه میان افغانستان و پاکستان خبر داده است.

از سوی دیگر، در این گزارش گفته شده است که در نتیجۀ میانجیگری بزرگان قومی ولایت بادغیس، هشت مرکز صحی را که طالبان بسته بودند، باز گردیده است.

همچنان اوچا از رهایی سه کارمند صحی و دو همکار شان در ولسوالی چغچران ولایت غور خبر داده است. این افراد در روزهای نخست سال روان میلادی توسط طالبان ربوده شده بودند؛ اما به گفتۀ اوچا پس از یک روز رها گردیدند.

XS
SM
MD
LG