لینک های دسترسی

Breaking News

تهدید طالبان سبب بسته شدن ۲۳ مکتب در تخار شد


عبدالسمیع ابدیار، رئیس معارف تخار، گفت که در پی تهدیدهای طالبان، ۱۵ مکتب در درقد، چهار مکتب در ولسوالی خواجه بهاالدین و سه مکتب دیگر در ینگی قلعه بسته شدند.

آقای ابدیار، افزود که یک مکتب نیز به دلیل درگیری‌ها در ولسوالی خواجه غار این ولایت بسته شده است.

به گفتۀ وی، طالبان هشدار داده اند که اگر امیرمحمد مزمل، مسؤول نام‌نهاد این گروه در بخش معارف تخار اگر از بند امنیت ملی رها نشود، آن گروه همین گونه مکاتب را بسته نگه خواهد داشت.

هرچند رئیس معارف تخار، گفت که با میانجیگری بزرگان قومی با طالبان صحبت کرده اند؛ اما هنوز به نتیجه دست نیافته اند.

از سوی دیگر مردم محل گفته اند که طالبان تهدید می‌کنند که اگر خواست آنان پذیرفته نشود، به امور انتخابات نیز مشکلاتی را ایجاد خواهند کرد.

دومین هفته از بسته‌شدن چندین مکتب در نقاط مختلف تخار سپری می‌شود.

سنت‌الله تیمور، سخنگوی والی تخار به رسانه‌ها گفته است که آنان نمی‌توانند خواست گروه طالبان را بپذیرند و مجبور اند که پس از انجام عملیات در مناطق تحت تهدید، زمینه را برای آموزش فراهم سازند.

حملات طالبان

گروه طالبان مدعی اند که حملاتی را بر پوسته‌های امنیتی پل مومن و گورتیپۀ ولسوالی خواجه غار، انجام داده اند.

ملا محمدعمر، ولسوال خواجه غار تأیید کرد که پولیس محلی، دو پوستۀ پل مومن و گورتیپه را رها کرده است که با سقوط آن دو پوسته، راه رفت و آمد جنگجویان طالبان با ولسوالی دشت ارچی کندز باز شده است.

به گفتۀ وی، طالبان اکنون وسایط ثقیله، هاموی‌های زرهی و سایر وسایط شان را به ولسوالی خواجه غار منتقل می‌کنند تا با همکاری افراد کمکی شان بر این ولسوالی حمله کنند.

در حال حاضر، ۵۰ قریه در ولسوالی خواجه غار تخار در کنترول طالبان است و این گروه هم اکنون جنگجویان خود را در شش کیلومتری بازار ولسوالی مستقر کرده است.

ولسوال خواجه غار گفت که اگر نیروهای کمکی به این ولسوالی اعزام نشوند، ممکن که خواجه غار سقوط کند.

اما نظام‌الدین غوری، آمر امنیت تخار گفت که فرمانده امنیه و نیروهای کمکی به ساحه رسیده اند.

طالبان ادعا کرده اند که به سلسله عملیات "الخندق" هفده پوسته را در ولسوالی خواجه غار تصرف کرده اند و جنگجویان شان در حومۀ ولسوالی مستقر شده اند.

طالبان ادعا کرده اند که تلفاتی را به نیروهای افغان و پولیس محلی وارد کرده اند؛ اما مقام‌های محلی کشته‌شدن سربازان را تأیید نکرده اند.

XS
SM
MD
LG