لینک های دسترسی

Breaking News

ماه جنوری ۲۲۸ فرد ملکی در افغانستان کشته شد - گزارش


در ماه نخست ۲۰۱۸ میلادی ۲۲۸ ملکی افغان جان باخته اند
در ماه نخست ۲۰۱۸ میلادی ۲۲۸ ملکی افغان جان باخته اند

گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی (CPAG) در یک گزارش تازه‌اش گفته است که در جنوری ۲۰۱۸ در افغانستان ۲۲۸ غیرنظامی جان باخته و ۳۶۴ تن دیگر زخم برداشته اند.

به گفتۀ مسؤولان این نهاد، حمله‌های انتحاری، حمله‌های هوایی و استفاده سلاح سنگین و درگیری‌های مستقیم بین حکومت و گروه‌های مسلح عوامل اصلی تلفات غیرنظامیان افغان بوده است؛ اما بیشترین افراد ملکی در نتیجۀ حملات انتحاری قربانی شده اند.

عزیزاحمد تسل، عضو رهبری این گروه به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت، طالبان در یک ماه گذشته حمله‌ها خونبار و بزرگ را در کابل انجام داده که صدها غیرنظامی افغان کشته و زخمی شده اند.

او افزود "ماه جنوری گذشتۀ سال جاری میلادی، خونین‌ترین ماه برای باشندگان کابل محسوب می‌گردد که در این ماه حدود ۳۳۷ غیرنظامی از جمله زنان و اطفال کشته و زخمی شده اند".

به گفتۀ وی، از جملۀ این ارقام ۱۲۸ ملکی کشته شده و ۲۰۹ زخم برداشته اند. این در حالی است که وزارت داخلۀ افغانستان تنها آمار حمله چهارراهی صدارت کابل را ۱۰۳ کشته و ۲۳۵ زخمی اعلام کرده است.

بر اساس گزارش این گروه، ولایات ننگرهار، هرات، غزنی، زابل، فراه، کندز و جوزجان نیز شاهد قربانی‌شدن غیرنظامیان در نتیجۀ حملات هوایی، درگیری‌های مسلحانه و حملات انتحاری بوده است.

گروه دادخواهی مصونیت افراد ملکی، افزایش آمار کشته‌ها و زخمیان غیرنظامیان را نگران‌کننده خوانده و از حکومت خواسته است تا اقدامات جدی را برای تأمین امنیت شهروندان افغان روی دست گیرد.

این گروه مخالفان مسلح دولت افغانستان نیز خواسته است که بر شهرها و اماکن ملکی حملات را انجام ندهند.

برعلاوۀ این گروه، دفتر هیأت معاونت سیاسی سازمان ملل متحد (یوناما) نیز در هر سه ماه گزارشی را از آمار کشته‌ها و زخمیان افراد ملکی را نشر می‌کند؛ اما هنوز این نهاد گزارش سه ماه اخیر سال ۲۰۱۷ خود را نشر نکرده است.

XS
SM
MD
LG