لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان ملل: در ۹ ماه گذشته ۲۶۰ هزار افغان بیجا شده اند


ادارۀ هماهنگی کمک‌های بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که از اول جنوری تا ۲۴ سپتامبر حدود ۲۶۰هزار افغان در نتیجۀ منازعات مسلحانه مجبور به ترک منازل شان شده اند.

بر بنیاد گزارش این اداره، ولایت کندز حدود ۳۰هزار بیجاشده در صدر، ننگرهار با حدود ۲۸هزار در ردۀ دوم و بادغیس با بیش از ۲۸هزار در جایگاه سوم و ارزگان با اضافه از ۱۷هزار بیجاشده در جایگاه چهارم قرار دارند.

از سوی دیگر، سیدحسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین وعودت کنندگان افغانستان می‌گوید که در مقایسه با سال گذشته میلادی، میزان عودت مهاجرین و بیجاشدگان داخلی به صورت قابل ملاحظۀ کاهش یافته است.

به گفتۀ وی، سال گذشته حدود ۷۰۰هزار نفر به دلایل مختلف در سراسر افغانستان از مناطق اصلی شان بیجا شده بودند؛ اما امسال شمار بیجاشدگان داخلی در مدت ۹ ماه به مرز ۴۰۰هزار نرسیده است.

این وزارت تخمین می‌کند که شمار بیجاشدگان داخلی ممکن تا پایان سال‌ جاری میلادی، به ۵۰۰هزار تن برسد.

از سوی دیگر، ارقام سازمان مهاجرت (IOM) در افغانستان نشان می‌دهد که از اول جنوری تا نیمۀ سپتامبر امسال، حدود ۳۵۰هزار مهاجر فاقد اسناد از پاکستان و ایران به کشورشان برگشته یا اخراج شده اند.

ادارۀ هماهنگی کمک‌های بشردوستانۀ سازمان ملل متحد می‌افزاید، در کنار کمک‌های موجود، ۲۳۴.۵ میلیون دالر نیاز است تا در مجموع امسال به ۳.۶ میلیون افغان بیجاشده و نیازمند کمک صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG