لینک های دسترسی

Breaking News

تنها در ۲۰۱۹ حدود ۲۷۰ هزار نفر در افغانستان بیجا شده اند


دفتر امور هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) اعلام کرده است که شمار بیجاشدگان داخلی افغانستان از آغاز سال روان میلادی تا اکنون به بیش از ۲۷۰ هزار نفر رسیده است.

بر بنیاد یافته‌های اوچا، دلیل عمدۀ بیجاشدگان منازعات مسلحانه در نقاط مختلف افغانستان است و بیجاشدگان نمی‌توانند به محلات مسکونی شان برگردند.

بر اساس گزارش اوچا، کودکان ۵۸ در صد و زنان ۲۱ در صد رقم بیجاشدگان جنگ را تشکیل می‌دهد.

بر بنیاد آماری که این دفتر ارایه کرده است، از جملۀ ۲۴۵ هزار نفر که در غرب افغانستان به دلیل خشکسالی، جنگ و سایر شاخص‌ها بیجاشده بودند، تنها ۱۰۰ هزار تن آنان توانسته اند به مناطق اصلی شان برگردند.

این دفتر با نگرانی گفته است که تا پایان امسال افراد نیازمند کمک‌های بشری به حدود یک میلیون تن خواهند رسید.

عبدالباسط انصاری، سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان به صدای امریکا گفت که آمار مجموعی بیجاشدگان داخلی در آن کشور به بیش از سه میلیون و ۷۷۸ هزار نفر می رسد.

آقای انصاری گفت که ۶۷ در صد این افراد به دلیل جنگ و ناامنی و ۳۳ در صد دیگر به دلیل خشکسالی و حوادث طبیعی از مناطق اصلی شان آواره شده اند.

برعلاوۀ بیجاشدگان، برگشت‌کنندگان و مهاجرینی که اخراج شده اند نیز سبب بلندرفتن آمار نیازمندان افغان می‌شود.

گزارش اوچا نشان می‌دهد که از آغاز ۲۰۱۹ تا اکنون ۲۹۴ هزار پناهنده و مهاجر افغان داوطلبانه یا اجباری به کشورشان برگشته اند. این آمار شامل بیش از ۲۷۰ هزار مهاجر برگشته از ایران و نزدیک به ۱۷هزار نفر نیز از پاکستان است.

همچنان ترکیه در جریان سال روان میلادی نزدیک به ۶۰۰۰ افغان را اخراج کرده است.

XS
SM
MD
LG