لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: امسال ۴.۳ میلیون تن گندم در افغانستان برداشت شده است


اداره ملی احصاییه و معلومات حکومت طالبان می‌گوید که بر اساس یافته‌های این اداره، امسال ۴.۳ میلیون تن گندم از کشت‌زارهای للمی و آبی برداشت شده است.

این اداره امروز چهارشنبه ۲۰ سپتمبر (۲۹ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای گفت که با استفاده از تکنالوژی سنجش از راه دور که شامل تحلیل و تجزیه تصاویر ماهواره‌ای است، ساحات تحت کشت للمی و آبی گندم را تثبیت کرده است.

این اداره گفته است: "یافته‌ها نشان می‌دهد که در سال روان در مجموع ۲.۰۲ میلیون هکتار زمین گندم کشت شده که از این میان ۱.۳۴ میلیون هکتار آن آبی و ۶۸۰ هزار هکتار دیگر آن للمی می‌باشد. براساس ارقام به ‌دست آمده ساحات کشت‌شده گندم ۷۱ درصد مجموع ساحات کشت‌شده کشور را تشکیل می‌دهد".

بر اساس تحلیل و ارزیابی این اداره، ساحات تحت کشت گندم آبی در سال روان نسبت به سال قبل ۴.۴ درصد و در بخش للمی نیز ۱۵ درصد افزایش یافته است.

اداره ملی احصاییه و معلومات حکومت طالبان گفته است: "علت مهم این افزایش، کشت گندم عوض کشت کوکنار و باران‌های به ‌موقع بوده است. به‌ طور نمونه تنها در هلمند با کاهش ساحات تحت کشت کوکنار، ساحات تحت کشت گندم ۴۹ درصد افزایش یافت است".

سازمان بریتانیایی موسوم به (Alcis) گزارش داده است که امسال کشت کوکنار در ولایت هلمند در مقایسه با ۲۰ سال گذشته کاهش یافته است.

گزارش گفته است: "در واقع، تصاویر باکیفیت گرفته شده نشان می‌دهد که سطح زیر کشت از ۱۲۰ هزار هکتار زمین در ولایت هلمند در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۰۰ هکتار در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است".

اما دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) به تاریخ دهم سپتمبر (۱۹ سنبله) با نشر گزارشی تازه از تغییر شکل مواد مخدر در افغانستان خبر داد. این اداره از تولید سریع متامفتامین در افغانستان و افزایش قاچاق آن در داخل این کشور و کشورهای منطقه هشدار داد.

بر اساس گزارش، قاچاق متامفتامین در افغانستان و کشورهای همسایه نزدیک به دوازده برابر افزایش است.

گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد گفته است که قاچاق متامفتامین نشان‌دهنده گسترش سریع تولید مواد مخدر و تغییر شکل احتمالی بازارهای غیرقانونی مواد مخدر است.

با این حال، اداره ملی احصاییه و معلومات حکومت طالبان گفته است: "در سال ۱۴۰۲ در تمام کشور ۴.۳۵ میلیون متریک تن گندم تولید شده که نسبت به سال گذشته نزدیک به ۱۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد".

به گفتۀ این اداره افغانستان ۶.۶۲ میلیون متریک تن گندم نیاز دارد که با توجه به برداشت امسال هنوز هم این کشور ۲.۲۷ میلیون تن گندم کمبود دارد.

این اداره گفته است که بیشترین گندم آبی در هلمند و کندز و گندم للمی نیز در تخار و فاریاب برداشت شده است.

این در حالی است که برنامه جهانی غذا در ماه سرطان پیش‌بینی کرده بود که افغانستان در سال روان با کمبود ۳۰ تا ۳۵ درصدی گندم مواجه خواهد شد.

افغانستان در حالی با کمبود ۲.۲۷ میلیون متریک تن گندم مواجه است که برنامه جهانی غذا می‌گوید که دهه‌ها جنگ، شرایط بد اقتصادی و تغییرات اقلیمی تاثیر ناگوار بر زندگی افغان‌ها داشته و ۱۵ میلیون افغان را مجبور کرده است که هر شب گرسنه بخوابند.

گروه

XS
SM
MD
LG