لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از ۶۰۰هزار مهاجر افغان در ۲۰۱۷ به کشور شان برگشته اند


وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان اعلام کرد که در جریان سال ۲۰۱۷ میلادی، بیش از ۶۰۰هزار افغان از پاکستان، ایران و اروپا به کشورشان شان برگشته اند که شامل عودت‌کنندگان داوطلب و مهاجرین اخراجی می‌باشند.

سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان که روز چهارشنبه در مراسم امضای قرارداد کمک اتحادیه اروپا به مهاجرین و بیجاشدگان داخلی صحبت می‌کرد، گفت که بیش از ۶۰۰هزار مهاجر افغان از پاکستان و ایران و نزدیک به سه‌هزار تن هم از اروپا به کشور شان برگشته اند.

او با اشاره به برگشت مهاجرین افغان از ایران و پاکستان گفت "در این مجموعه البته یک تعداد عودت‌کنندگان اجباری هست و عودت‌کنندگان داوطلب هست بیشترشان، حالا فکر می‌کنم که ۲۰ فیصد شان احتمال دارد که اجباری هم بوده باشد از کشورهای همسایه ما".

آقای بلخی، مشخص نساخت که از میان بیش از ۶۰۰هزار افغان، چه تعداد از پاکستان و چه تعداد از ایران برگشته یا اخراج شده اند؛ اما دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در گزارش سال ۲۰۱۷ خود گفته است، در این سال ۴۶۶هزار و ۳۰۳ مهاجر افغان فاقد اسناد از پاکستان و ۹۸هزار و ۱۴۰ تن دیگر از ایران به افغانستان برگشته اند.

بر بنیاد این گزارش، ۵۸هزار و ۷۵۲ تن مهاجر افغان که قانونی بوده اند، از پاکستان، ایران و سایر کشورها به افغانستان برگشته اند.

براساس آمار وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان، در جریان سال ۲۰۱۷ میلادی، نزدیک به ۸۰۰ پناهجوی افغان از اروپا اخراج شده و حدود دوهزار نیز به صورت داوطلب به افغانستان برگشته اند.

همچنان، گزارش اوچا نشان می‌دهد که در جریان سال ۲۰۱۷ میلادی، شمار بیجاشدگان داخلی که به دلیل منازعات مسلحانه مناطق اصلی شان را ترک کرده اند، به ۴۴۵هزار و ۳۵۵ تن رسیده است؛ اما وزارت امور مهاجرین تأکید دارد که امسال نسبت به سال گذشته شمار بیجاشدگان داخلی کاهش یافته است.

امضای تفاهمنامه

از سوی دیگر، امروز چهارشنبه، تفاهمنامه‌ای به ارزش ۱۳ میلیون یورو که اتحادیه اروپا آن را تمویل می‌کند، میان وزارت‌های مهاجرین و عودت‌کنندگان، کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان و انجمن مهاجرین دنمارک امضا شد.

فیض‌الله ذکی، وزیر کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان گفت، قرار است که بر بنیاد این تفاهمنامه، زمینۀ ایجاد کار برای برگشت‌کنندگان و بیجاشدگان داخلی فراهم شود.

بر اساس آمار حکومت افغانستان، بیش از هفت‌هزار تن در ولایات کابل، بامیان، کندز، تخار، بلخ، ، بغلان، بدخشان، ننگرهار،لغمان، کنر، نورستان و فراه، تحت پوشش برنامه اشتغال‌زایی قرار خواهند گرفت.

XS
SM
MD
LG