لینک های دسترسی

Breaking News

صدها کودک متخلف در مراکز اصلاح افغانستان به سر می‌برند


در حال حاضر ۱۷۱ کودک افغان به جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی مظنون، متهم و یا محکوم اند
در حال حاضر ۱۷۱ کودک افغان به جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی مظنون، متهم و یا محکوم اند

وزارت عدلیۀ افغانستان اعلام کرد با آنکه شمار کودکان متخلف از قانون نسبت به چهار سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است؛ اما هنوز هم نزدیک به ۸۰۰ در مراکز اصلاح به سر می‌برند.

عبدالبصیر انور، وزیر عدلیۀ افغانستان روز سه شنبه در نشست خبری گفت که بر بنیاد آخرین آمار این وزارت، ۷۸۴ کودک متخلف از قانون در مراکز اصلاح و تربیت اطفال مرکز و ولایت‌ها به سر می‌برند.

به گفتۀ وی، ۷۰۴ تن این کودکان را پسران و ۸۰ تن متباقی را دختران تشکیل می‌دهند.

او افزود "۱۷۱ تن از این اطفال مظنون، متهم و یا محکوم به جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی، ۱۵۰ طفل مظنون، متهم و یا محکوم به سرقت و ۱۲۳ طفل دیگر مظنون، متهم و یا محکوم به قتل اند".

وزیر عدلیۀ افغانستان، با نگرانی گفت که شمار کودکان مظنون، متهم و محکوم به جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی افزایش یافته است؛ ولی رقم دقیق این افزایش را بیان نکرد.

پیش از این، نهادهای مدافع حقوق کودکان، از روند سربازگیری مخالفان مسلح دولت افغانستان از میان کودکان به شدت ابراز نگرانی کرده اند.

آمار وزارت عدلیۀ افغانستان نشان می‌دهد که ۱۹۹ کودک در مرکز اصلاح و تربیت اطفال در کابل، ۹۸ کودک در هرات و ۵۲ تن نیز در ننگرهار تحت مراقبت اند.

آقای انور گفت، از سال ۱۳۹۳ خورشیدی تا اکنون ۱۰هزار و ۶۹۹ کودک متخلف از قانون با زمان‌های متفاوت در مراکز اصلاح و تربیت اطفال افغانستان پذیرفته شده اند.

بر اساس قوانین افغانستان، کودکانی که پایین‌تر از ۱۸ سال، جرمی را مرتکب شود، قبل و پس از دوران محاکماتی دوسیه‌اش به مراکز اصلاح و تربیت اطفال به سر می‌برند.

وزیر عدلیۀ افغانستان گفت، ۱۰ تعمیر معیاری دولتی برای مراکز اصلاح کابل، هرات، فراه، هلمند، وردک، قندهار، ننگرهار، بلخ، خوست و سمنگان اعمار شده است و به زودی کار اعمار مراکز اصلاح سه ولایت بامیان، پکتیکا و بدخشان نیز به پایان می‌رسد.

در حال حاضر یک هزار مرکز اصلاح و تربیت اطفال (۹۰۰ مرکز پسرانه و ۱۰۰ مرکز دخترانه) در ۳۴ ولایت افغانستان وجود دارد.

XS
SM
MD
LG