لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از ۷۰ هزار خانواده را در غور قحطی تهدید می‌کند


خانواده‌ها در غور مجبور اند که برای تهیۀ مواد خوراکی، اجناس و اموال منازل شان را بفروشند
خانواده‌ها در غور مجبور اند که برای تهیۀ مواد خوراکی، اجناس و اموال منازل شان را بفروشند

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) در گزارش تازه‌اش گفته است که بیش از ۷۰هزار خانوادۀ افغان در غور به دلیل قحطی با نبود مواد غذایی مواجه اند.

بر بنیاد این گزارش، این خانواده‌ها مجبور اند که برای تهیۀ مواد خوراکی، اجناس و اموال منازل شان را بفروشند.

این گزارش گفته است، خشکسالی‌ها و هجوم ملخ‌ها سبب شده است که حاصلات زراعتی این خانواده‌ها تخریب گردد.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانۀ سازمان ملل متحد، به نقل از ادارۀ مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان گفته است، والی غور ۱۰ میلیون افغانی را برای کمک غذایی به بیش از ۷۰هزار خانوادۀ تحت تهدید قحطی اختصاص داده است که تنها ۵درصد نیازمندی‌های آنان کفایت می‌کند.

بیجاشدگان داخلی

جنگ یکی از عوامل اساسی بیجاشدن مردم در افغانستان است. بر بنیاد گزارش اوچا از آغاز سال روان میلادی تا اکنون بیش از ۲۹۵هزار افغان از محلات اصلی شان به دلیل منازعات مسلحانه بیجا شده اند.

در گزارش اوچا آمده است که بیش از ۱۰۶هزار افغان در ولایات شمالی و شمال‌شرقی افغانستان که ۳۶درصد تمام بیجاشدگان را تشکیل می‌دهد؛ مجبور به ترک خانه‌های شان شده اند.

ولایات جنوب و جنوب‌شرقی افغانستان، ۲۳ درصد بیجاشدگان را به خود اختصاص داده است که بیشتر در ولایات هلمند و کندهار (حدود ۶۷هزار تن) به دلیل جنگ منازل شان را ترک کرده اند.

همچنان از آغاز سال روان میلادی تا اکنون، حدود ۴۷هزار بیجاشده در شرق و نزدیک به ۱۹هزار تن دیگر در ولایات مرکزی افغانستان ثبت شده اند. ۳۲ درصد تمام بیجاشدگان داخلی مختص به این دو زون (شرق و مرکز) است.

نزدیک به ۵۷هزار افغان نیز در ولایت‌های غربی از محلات اصلی شان بیجا شده اند که ۱۹ درصد تمام بیجاشدگان امسال را تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، ۳۴هزار و ۸۷۲ تن در ننگرهار بیجا شده اند که آن ولایت در صدر فهرست ولایاتی با بیشترین بیجاشدگان داخلی قرار دارد و پس از آن کندز (۲۹۸۳۳بیجاشده)، بادغیس (۲۴۶۲۵بیجاشده) و بغلان (۱۸۷۸۸بیجاشده) به ترتیب در جایگاه دوم، سوم و چهارم قرار دارند.

XS
SM
MD
LG