لینک های دسترسی

Breaking News

سیلاب بیش از ۱.۳ میلیون افغان را تهدید می‌کند


وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان گفته است که ۱۳۴ ولسوالی در ۳۴ ولایت این کشور در معرض تهدید جدی سیلاب‌های موسومی قرار دارد.

نجیب‌آقا فهیم، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان، گفته است که ولایت‌ها با تفکیک ولسوالی‌ها و روستاها از رهگذر تهدید سیلاب‌ها آسیب‌شناسی شده اند.

آقای فهیم که روز چهارشنبه در جلسهٔ مرکز سوق‌ و اداره برای اتخاذ تدابیر وقایوی و آمادگی‌های پیشگیرانه برای کاهش خسارت و تلفات حوادث احتمالی صحبت می‌کرد، گفته است: "در ۳۴ ولایت کشور به تعداد یک میلیون و ۳۳۵ هزار و ۵۲۳ نفر در ۱۸۴ ولسوالی، ۲۸ هزار و ۸۱۴ منزل مسکونی شدیداً و سه هزار و ۷۸۱ منزل مسکونی نسبتاً در معرض سیلاب قرار دارند".

حشمت‌خان بهادری، معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که معمولاً در فصل بهار به دلیل آب‌شدن برف، سیلاب‌ها جاری می‌شود که مردم را از لحاظ جانی و مالی تهدید می‌کند.

او گفت که در نشست مرکز سوق‌ و اداره، برعلاوۀ شماری از وزارت‌ها و اداره‌های حکومتی، نمایندۀ دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) نیز شرکت می‌کند.

بر اساس گزارش این وزارت، ولایت‌های سرپل، بامیان، بدخشان، فاریاب، بغلان، نیمروز، جوزجان، نورستان، بادغیس، پکتیکا، تخار، زابل، ننگرهار، فراه، دایکندی، غزنی، غور، هلمند و هرات بیشتر با تهدید سیلاب‌ها مواجه اند.

همچنان، ولایت‌های پنجشیر، بدخشان، بامیان، پروان، نورستان و بغلان را لغزش زمین و برفکوچ به صورت جدی تهدید می‌کند.

وزارت دولت در امور رسیدگی با حوادث طبیعی گزارش داده است که سیلاب‌های دو هفتۀ اخیر در ۱۹ ولایت، ۶۳ کشته و ۱۸۴ زخمی برجا گذاشته است.

اوچا نیز گزارش داده است که بیش از نُه‌هزار خانواده در ولایت‌های کندهار، هلمند و فراه از سیلاب‌ها متضرر شده اند و خانواده‌های بیرون از مرکز فراه و نُه ولسوالی با تهدید بلند کندهار، شامل این ارقام نیستند.

حشمت بهادری، معاون سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان گفت که مأمورین حکومتی نمی‌تواند جهت سروی و تثبیت آسیب‌دیدگان به مناطق بروند و از همین رو امدادرسانی در آن مناطق، با کمک جمعیت هلال احمر افغانی صورت می‌گیرد.

بهادری افزود: "طبیعی است که این گونه ولسوالی هست که تحت نفوذ مخالفان مسلح حکومت قرار دارد. ما در کندهار و فراه هنگام کمک‌رسانی با چنین حالتی مواجه شدیم، سره میاشت در این بخش با ما همکاری می‌کند".

سیلاب‌های دو هفتۀ اخیر هفت‌هزار و ۷۱۹ منزل مسکونی ویران و ۱۲ هزار و ۲۹۶ منزل مسکونی را به صورت قسمی تخریب کرده است.

XS
SM
MD
LG