لینک های دسترسی

Breaking News

برگشت بیش از ۲۴ هزار پناهجوی افغان در ۲۰۱۶ از اروپا


در جریان سال ۲۰۱۶ میلادی، بیش از یک میلیون و یکصد هزار افغان به کشورشان برگشته اند.
در جریان سال ۲۰۱۶ میلادی، بیش از یک میلیون و یکصد هزار افغان به کشورشان برگشته اند.

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان می‎گوید، در جریان سال ۲۰۱۶ میلادی، بیش از یک میلیون و یکصد هزار افغان، به گونۀ داوطلبانه از ایران و پاکستان و کشورهای اروپایی به افغانستان برگشته اند.

فضل‌احمد عظیمی، معین پلان و انسجام وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان ،پیش از چاشت روز یکشنبه گفت، در جریان سال ۲۰۱۶ میلادی، هفت‎‌صد هزار تن از پاکستان، چهارصد هزار تن از ایران و ۲۴ هزار و ۶۶۱ تن از کشورهای اروپایی به گونۀ داوطلبانه به کشور برگشت کرده اند.

این در حالیست که وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان تأکید دارد، آنان به هیچ وجه نمی‎خواهند شهروندان افغان به گونۀ اجباری از کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه اخراج شوند.

بربنیاد آمار وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان، یک میلیون افغان در پاکستان و یک میلیون و چهارصد هزار افغان نیز در ایران، بدون مدرک رسمی به سر می‌برند.

در یک سال اخیر، دولت افغانستان با مشکلات بیجاشدگان داخلی نیز مواجه بوده است.

دلایل بیجا شدگان داخلی

بربنیاد آمار وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۱۶۳ هزار و ۳۷۱ خانواده در سراسر افغانستان به دلیل ناامنی و حوادث طبیعی بی‎جا شده اند.

ارقام نشان می‌دهد که از این میان، ۱۰۸ هزار و ۵۶۳ خانواده دوباره به محلات اصلی زندگی شان برگشته اند، اما ۵۴ هزار ۸۰۸ خانواده به دلیل ناامنی و نداشتن سرپناه، هنوز هم قادر نشده اند به خانه های شان برگردند.

ویس احمد برمک، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث، در این نشست گفت، ۱۳۷ هزار و ۸۲۰ خانوادۀ بی‎جا شده از سوی دولت مورد مساعدت قرار گرفته اند، اما ۲۵ هزار ۵۵۱ خانواده کمک نشده اند.

آقای برمک همچنان گفت در سال گذشته برای بیجاشدگان ۷۰۰ میلیون افغانی در کود اضطراری در نظر گرفته شده بود که به دلیل بیشتر شدن حوادث، این مبلغ به یک میلیارد افغانی افزایش یافته است.

هم‎چنان برای مساعدت به خانواده‎های بی‏جا شده در زمستان، ۱۲۲ میلیون افغانی، در نظر گرفته شده است.

بر بنیاد سروی دولت افغانستان و نهادهای بین‎المللی، از تمامی بیجاشدگان داخلی و عودت‌کنندگان، ۲۱۰ هزار تن، شدیدأ به کمک‎های زمستانی نیاز دارند.

وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان گفته است، برای رسیدگی به نیازمندی‎های زمستانی، عودت‌کنندگان و بیجاشدگان داخلی، به ۹۹۰ میلیون افغانی نیاز دارد.

در همین حال، قرار است تا دو هفتۀ دیگر دولت افغانستان و سازمان ملل متحد فراخوان کمک‎های بشردوستانه به جامعه جهانی را آغاز کنند.

پیش از این نیز دولت افغانستان و سازمان ملل متحد، برای رسیدگی به وضعیت بیجاشدگان داخلی و برگشت‌کنندگان، ۱۵۰ میلیون دالر فراخوان داده است.

هم‎چنان وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، برای رسیدگی حوادث سال آینده یک میلیارد افغانی را در کود اضطراری در نظر گرفته است.

ویس احمد برمک، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث، می‎گوید حکومت افغانستان بیشتر نگران وضعیت امنیتی در سال آینده است.

XS
SM
MD
LG