لینک های دسترسی

Breaking News

در شش ماه گذشته بیش از دوصد غیرنظامی درهرات کشته شده است


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با راه اندازی یک تحقیق ملی، در تلاش جلوگیری از افزایش تلفات افراد ملکی در جریان منازعات مسلحانه در این کشور است.

مسوولان این کمیسیون می ‌گویند که در جریان این درگیری‌ها، تنها در شش ماه نخست سال روان شمسی در ولایت هرات ۲۱۸ فرد ملکی کشته و ۲۹۳ تن دیگر رخمی شده است.

افزایش تلفات افراد ملکی در جریان جنگ‌ ها و حملات تروریستی در افغانستان، این بار با نگرانی جدی کمیسیون مستقل حقوق بشر در این کشور روبرو شده است.

عبدالاحد فرزام رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، از افزایش دو برابری تلفات افراد ملکی در جریان جنگ‌ ها و حملات تروریستی در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

او گفت "متاسفانه آمار تلفات ملکی رو به افزایش است و نکته مهمتر اینکه آمار تلفات کودکان در جریان خصومت های مسلحانه تقریبا دو برابر شده است."

در این کنفرانس مسوولان نهادهای عدلی، امنیتی و فعالان مدنی هرات نیز اشتراک داشتند که خواستار جلوگیری از قربانی شدن غیر نظامیان خصوصاً کودکان در جریان درگیری‌ ها و حملات تروریستی شدند.

احمد ولی سمندر رئیس سارنوالی امنیت داخلی و خارجی ولایت هرات گفت که تنها در جریان شش ماه گذشته بیش از ۵۰۰ فرد ملکی به شمول زنان و کودکان در جریان جنگ‌ها، حملات تروریستی، انفجار ماین‌ های کنار جاده‌ و حملات هوایی در این ولایت کشته و زخمی شده اند.

او افزود " اطلاعاتی که از نیروهای امنیتی برای ما مواصلت ورزیده ما امسال ۲۱۸ نفر شهید از افراد ملکی بر اثر حملات تروریستی دشمن داشتیم و همچنان ۲۹۳ نفر از غیر نظامیان هم مجروح داشتیم که بیشتر در مناطق دورافتاده چون ولسوالی‌های شیندند، گلران و کهسان رخ داده است."

اعضای شورای ولایتی هرات نیز با نگرانی از این موضوع، مدعی شده اند که ادارات امنیتی هیچ برنامه خاصی برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی در جریان حملات تروریستی ندارند.

داکتر مهدی حدید، مسؤول کمیته امنیتی شورای ولایتی هرات به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "هیچ نوع تدابیر وقایوی از قبل به خاطر جلوگیری از حملات تروریستی وجود ندارد و حتی وقتی که حادثه هم اتفاق می‌افتد، مسؤولان امنیتی به راحتی ابراز نظر نمی‌ کنند و به صورت کلی می‌ گویند "کار دشمنان مردم بوده است"."

بر اساس آمار کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، در جریان سال ۱۳۹۵ شمسی بیش از ده هزار فرد ملکی در جریان جنگ ‌ها و حملات تروریستی در این کشور کشته و زخمی شده اند که در مقایسه با سال ۱۳۹۴ نشان دهنده افزایش ۱۲.۴ درصدی آمار تلفات غیر نظامیان در این کشور است.

XS
SM
MD
LG