لینک های دسترسی

Breaking News

رونق کار و آموزش زنان در مرکز پیشین طالبان


مریم درانی، به خاطر فعالیت هایش برای تحقق حقوق زنان، در سال ۲۰۱۲ برندۀ جایزۀ "زن شجاع" از طرف وزارت خارجۀ امریکا شناخته شد.
مریم درانی، به خاطر فعالیت هایش برای تحقق حقوق زنان، در سال ۲۰۱۲ برندۀ جایزۀ "زن شجاع" از طرف وزارت خارجۀ امریکا شناخته شد.
باوجود افزایش نگرانی های امنیتی، حضور زنان در قوای کار آن ولایت در یک سال گذشته به گونۀ چشمگیری افزایش یافته است.

بیش از یک هزار و پنجصد زن همین اکنون در کندهار مشغول کار اند که اکثریت شان معلم اند. جاوید فیصل، سخنگوی والی کندهار می گوید که شمار معلمین زنان در آن ولایت در سال گذشته نُه صد نفر بود.

به گفتۀ آقای فیصل تقاضا برای دریافت کار در آن ولایت بین زنان با سواد و بی سواد افزایش یافته.

رقیه اچکزی، رئیس امور زنان کندهار به رادیو آشنا گفت که نسبت به زنان با سواد، فراهم کردن زمینه کار برای زنان بی سواد مهم است زیرا این ناتوانی محدودیت دیگری برای آنها در این ولایت جنوبی می باشد.

محمد عوض نظری، رئیس معارف کندهار می گوید که افزایش بی سابقۀ در شمار معلمین در آن ولایت منجر به افزایش حضور دختران در مکاتب نیز خواهد گردید.

آقای نظری به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که شمار دانش آموزان دختر در کندهار امسال ۴۷ هزار تن گزارش شده است.

حضور زنان در سکتور های غیر دولتی نیز در ولایت کندهار رنگین تر شده است.

نیاز به کار بیشتر

اما مریم درانی، مدیر مسئول یک رادیوی محلی و برندۀ جایزۀ "زن شجاع" که توسط وزارت خارجۀ امریکا داده می شود، تأکید می کند که حضور زنان باید در از این هم بیشتر شود.

به گفتۀ او زنان در آن ولایت نه تنها برای فرصت های بیشتر نیازمند اند بلکه دست آورد های آنها باید منسجمتر نیز گردد.

با کاهش حضور قوای امریکای در افغانستان، شماری شهروندان آن کشور نگران اند که طالبان ممکن دست آورد ها و پیشرفت ها – به ویژه در امور زنان – را برگردانند.

طالبان نیز با استفاده از هر فرصت زنان را در افغانستان، به ویژه در کندهار، هدف خشونت قرار داده اند. صفیه عمه جان، رئیس امور زنان کندهار در سال ۲۰۰۶ توسط طالبان کشته شد. ملالی کاکر، منسوب ارشد پولیس افغان دو سال بعد در از عمه جان در ولایت کندهار هدف خشونت طالبان قرار گرفته، جان باخت.

در ماه اپریل سال ۲۰۰۹، ستاره اچکزی، عضو زن در شورای ولایتی کندهار در نتیجۀ حملۀ طالبان از بین رفت.
XS
SM
MD
LG