لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه معاون سفیر امریکا را از مسکو اخراج کرد


سفارت ایالات متحده در روسیه
سفارت ایالات متحده در روسیه

وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفته است که روسیه معاون سفارت امریکا در مسکو را در حالی اخراج کرده است که تنش به خاطر تهدید تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین افزایش یافته است.

یک سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا روز پنجشنبه ۱۷ فبروری (۲۸ دلو) گفت: "تایید می‌کنیم که روسیه برت گورمن، معاون ماموریت دپلوماتیک ایالات متحده در روسیه را اخراج کرده است."

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده گفت که این اقدام مسکو "بی‌جهت" بوده و به گفتۀ وی واشنگتن این تصمیم را "اقدام تشددزا تلقی کرده و پاسخ به آن را زیر غور دارد."

این مقام امریکایی گفت: "اکنون بیش از هر وقت دیگر، مهم است که کشورهای مان کارمندان ضروری دپلوماتیک را داشته باشند تا ارتباط میان دو حکومت را تسهیل کنند."

آقای گورمن که پس از سفیر امریکا، دومین دپلومات ارشد امریکایی مقیم مسکو است، به گفتۀ سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا ویزۀ مدار اعتبار روسیه را در دست داشته و در حدود کمتر از سه سال گذشته در آن کشور به صفت دپلومات کار می‌کند.

در پی این اقدام، وزارت خارجۀ امریکا از روسیه خواسته است تا به "اخراج بی‌بنیاد دپلوماتان و کارمندان ایالات متحده که کار مثمری انجام می‌دهند" نقطۀ پایان بگذارد.

روسیه در اواسط دسمبر سال گذشته اعلام کرد که کارمندان سفارت امریکا در روسیه که بیش از سه سال در آن کشور ایفای وظیفه کرده اند، باید تا ۳۱ جنوری این کشور را ترک کنند.

حدود یک هفته پیش از آن سفیر روسیه در ایالات متحده گفت که واشنگتن ۲۷ دپلومات روسی را از امریکا اخراج می‌کند.

پس از استقرار حدود ۱۰۰ هزار نظامی روسیه در مرزهای اوکراین و اعزام ۲۰ هزار نظامی دیگر روس برای تمرینات مشترک نظامی در بلاروس، ایالات متحده و سایر کشورهای غربی ابراز نگرانی کرده اند که روسیه در صدد تهاجم نظامی بر اوکراین است، هرچند روسیه گفته است که قصد حمله بر اوکراین را ندارد.

XS
SM
MD
LG