لینک های دسترسی

Breaking News

مسجدی در فرانسه به خاطر 'وعظ افراطگرایانۀ' امام مسدود می‌شود


عکس آرشیف، مسجد مبارک در منطقۀ وز فرانسه
عکس آرشیف، مسجد مبارک در منطقۀ وز فرانسه

فرانسه دستور انسداد مسجدی در شمال آن کشور را به خاطر ماهیت "افراطگرایانۀ" موعظۀ دینی امام این مسجد صادر کرده است.

مسجد شهر بووی که ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و در ۱۰۰ کیلومتری شمال پاریس واقع شده است، برای شش ماه مسدود خواهد بود.

مقام‌های منطقۀ وز که شهر بووی در آن موقعیت دارد روز سه شنبه ۲۸ دسمبر (هفتم جدی) گفتند که واعظ این مسجد "نفرت و خشونت" را برانگیخته و از "جهاد" دفاع می‌کرد.

دو هفته پیش، جرالد دارمنین، وزیر داخلۀ فرانسه گفته بود که این مسجد به خاطری مسدود می‌شود که امام آن در جریان موعظه "مسیحیان، هم‌جنسگرایان و یهودیان را هدف می‌گیرد" آنچه که به گفتۀ آقای دارمنین "غیرقابل قبول" است.

مقام‌های محلی که بر اساس قانون، پیش از مسدود کردن مسجد ده روز مهلت داشتند تا معلومات را گردآوری کنند، روز سه شنبه به خبرگزاری فرانسه گفتند که تا دو روز دیگر این مسجد که ظرفیت گنجایش ۴۰۰ نمازگزار را دارد، مسدود خواهد شد.

چندی پیش یک روزنامۀ محلی فرانسه گزارش داده بود که امام این مسجد به تازگی به اسلام گرویده است.

صمیم بولاکی، وکیل انجمنی که این مسجد را مدیریت می‌کند به خبرگزاری فرانس‌پرس گفته است که درخواستی را برای جلوگیری از انسداد این مسجد به محکمه پیشکش کرده است و به گفتۀ وی تا دو روز دیگر جلسۀ محکمه در این مورد برگزار خواهد شد.

انجمن مدیرۀ مسجد بووی گفته است که این امام تنها به گونۀ مناسبتی و گاهگاهی در این مسجد وعظ می‌کرد، اما بر اساس مدارکی که در دسترس فرانس‌پرس قرار گرفته است، مقام‌های فرانسه ادعا کرده اند که این امام به گونۀ منظم در مسجد حضور داشت.

بر اساس مدارکی که مقام‌ها ارایه کرده اند، این امام که نامی از وی گرفته نشده است جهاد را "رسالت" خوانده و کسانی را که جهاد می‌کنند "قهرمانانی" توصیف کرده است که از اسلام در برابر نفوذ غرب دفاع می‌کنند. مقام‌ها همچنین گفته اند که این امام غیرمسلمانان را "دشمنان" اسلام توصیف کرده است.

حکومت فرانسه در اوایل سال روان اعلام کرد که به بررسی اماکن عبادی و انجمن‌های مشکوکی اقدام خواهد کرد که به گفتۀ مقام‌ها به تبلیغ افراطی اسلامی می‌پردازند.

در اکتوبر ۲۰۲۰ سامویل پتی، یک آموزگار مکتب در فرانسه پس از نشان دادن کارتون منسوب به پیامبر اسلام، توسط یک جوان مسلمان افراطی سر بریده شد و به دنبال این رویداد، حکومت فرانسه بررسی اماکن عبادی مسلمانان را جدی گرفت.

وزارت داخلۀ فرانسه چند هفته پیش گفت که از جمع بیش از ۲۶۰۰ مسجد و محل ادای نماز در فرانسه حدود ۱۰۰ محل در ماه‌های اخیر به ظن اشاعۀ مفکورۀ "جدایی طلبی" بررسی شده اند.

XS
SM
MD
LG