لینک های دسترسی

Breaking News

روسای استخبارات امریکا و اسراییل در مورد آزادی گروگان‌ها از نزد حماس صحبت کردند


از راست به چپ: بل برنز، رییس سازمان استخبارات مرکزی امریکا و دیوید بارنیا، رییس موساد
از راست به چپ: بل برنز، رییس سازمان استخبارات مرکزی امریکا و دیوید بارنیا، رییس موساد

اسراییل روز شنبه نهم مارچ (۱۹ حوت) گفت که رییس استخبارات آن کشور با همتای امریکایی خود در مورد آزادی گروگان‌ها از نزد گروه حماس گفتگو کرد.

دفتر بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، با نشر اعلامیه‌ای گفت که دیوید بارنیا، رییس موساد، روز جمعه با بل برنز، رییس سازمان استخبارات مرکزی امریکا گفتگو کرد و این ملاقات بخشی از تلاش‌ها برای پیشبرد توافق آزادی گروگان‌ها از نزد گروه حماس است.

در اعلامیه اسراییل مشخص نشده است که روسای استخبارات دو کشور دقیقاً در کجا با هم ملاقات کرده اند.

اعلامیه دفتر صدراعظم اسراییل در حالی منتشر شد که کشور‌های میانجی از جمله مصر و قطر تلاش می‌کنند تا آتش‌بس جدید در غزه قبل از آغاز ماه رمضان صورت بگیرد.

اسراییل در آخرین دور مذاکرات آتش‌بس قاهره، پایتخت مصر،‌ اشتراک نکرد و نمایندگان حماس با ابراز ناامیدی آنجا را ترک کردند و جهت مشورت با رهبری آن گروه به قطر رفتند.

در اعلامیه‌ دفتر نتنیاهو آمده است که در این مرحله حماس به موقفگیری خود پافشاری می‌کند،‌ به توافق تمایل ندارد و تلاش می‌کند تا منطقه را در ماه رمضان به هزینه باشندگان فلسطینی در نوار غزه شعله‌ ور کند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در هفته جاری هشدار داد که بدون آتش‌بس قبل از ماه رمضان، '' [وضعیت ]اسراییل و بیت‌ المقدس می‌تواند بسیار بسیار خطرناک باشد.''

محوطه مسجد الاقصی واقع در شرق بیت المقدس که توسط اسراییل ضمیمه شده است، در ماه رمضان سال‌های گذشته شاهد خشونت‌ها بوده است. سخنگوی شاخه نظامی حماس روز جمعه از فلسطینی‌ها خواست تا بسیج شوند به سمت مسجد الاقصی بروند.

پافشاری بر توافق آتش‌بس در ماه رمضان در حالی شدت گرفته است که حکومت نتنیاهو، زیر فشار سیاسی داخلی قرار گرفته است تا گروگان‌ها از اسارات حماس آزاد شوند.

در حملات تندروان گروه حماس بر جنوب اسراییل که به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته انجام شد، به گفتهٔ مقامات اسراییلی کم و بیش ۱۲۰۰ نفر کشته شدند و تندروان این گروه دست‌کم ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند. در جریان آتش‌بس یک هفته‌ای که در نومبر سال گذشته میان اسراییل و حماس صورت گرفت، شماری از این گروگان‌ها آزاد شدند.

اسراییل معتقد است که ۹۹ گروگان زنده و ۳۱ گروگان که کشته شده اند،‌ هنوز هم در اسارت حماس به سر می‌برند.

گروه

XS
SM
MD
LG