لینک های دسترسی

Breaking News

شمار زیاد افغان‌ها از قطر به اروپا و امریکا فرستاده شده اند


فرمانده پایگاه نظامی العدید در قطر چهارم سپتمبر (۱۳ سنبله) گفت که توانسته اند تعدادی زیادی از ۵۷۰۰۰ پناهجویان افغان را به بیرون از قطر انتقال دهند.

برید جنرال جیرالد دوناهو در یک نشست خبری گفت که دوی سوم افغان‌های تخلیه شده به مراکز طی مراحل اسناد و مدارک در اروپا و سوم حصه آن مستقیماً به ایالات متحده انتقال داده شده اند.

او افزود: " نیروی هوایی، اردو و بحری ایالات متحد، همکاران دیگر ما و میزبانان قطری توانستند این ماموریت را در طول سه هفتهٔ گذشته انجام دهند. این یک ماموریت فوق العاده بوده و در ختم آن ما قادر خواهیم بود که ۵۷۰۰۰ افغان را به مکان های امن انتقال دهیم."

او علاوه کرد که در حدود ۱۴۰۰ شهروند دیگر افغانستان در قطر باقی مانده اند که شماری از آنان به زودی قطر را ترک خواهند کرد و برخی دیگری که به مراقبت‌های صحی نیاز دارند منتظر خواهند ماند تا صحت یاب شوند و برای اسکان مجدد به کشورهای دیگر فرستاده شوند.

از زمان رسیدن شان به قطر نه زن افغان وضع حمل کرده اند.

جنرال دوناهو افزود آنان تاسیسات کافی در پایگاه العدید دراختیار ندارند که هزاران نفر را در آن جابجا کنند و از هنگرها و گدام ها به حیث سرپناه برای شماری زیادی از مهاجرین افغان استفاده کرده اند.

عملیات تخلیه افغان‌های که با نیروهای امریکایی و متحدین آن کار کرده بودند از بزرگترین عملیات تخلیه افراد ملکی محسوب شده و با یک سلسله بی نظمی‌ها و حملهٔ دهشت افگنی همراه بود؛ حمله‌ای در اثر آن در حدود ۱۷۰ نفر، به شمول ۱۳ نظامی امریکایی کشته شدند. رییس جمهور بایدن و شماری مقامات دیگری عالی رتبه امریکایی نیز به خاطر برنامه ریزی ضعیف این عملیات مورد انتقاد قرارگرفته اند.

قطر در تخلیه هزاران تن از افغانستان توسط ایالات متحده نقش مهم تسهیل کننده را ایفا کرده است. از این کشور کوچک خلیج خواسته شده که در روابط آینده بین واشنگتن و طالبان نیز نقش بازی کند، زیرا با هردو طرف روابط خوب دارد.

این در حالی است که وزیر دفاع و خارجهٔ ایالات متحده امروز سفر شان به کشورهای خلیج، به ویژه قطر را آغاز می‌کنند؛ کشوری که به گفتهٔ این مقامات از همکاری آن تمجید خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG