لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: لغزش کوه در نورستان چندین کشته برجا گذاشت


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

مقامات طالبان گفته اند که در اثر لغزش کوه در ولسوالی نورگرام ولایت نورستان، ۲۵ نفر کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند.

جانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان با فرستادن پیام تصویری به رسانه‌ها گفت که در دره تتین ولسوالی نورگرام، ۲۰ منزل مسکونی در اثر لغزش کوه تخریب گردیده و عملیات نجات در ساحه آغاز شده است.

سایق افزود که در این رویداد در حدود ۲۰ منزل مسکونی ویران شده است.

این رویداد حوالی ساعت ۱۲:۰۰ نیمه‌شب گذشته ۱۸ فبروری (۲۹ دلو) به وقوع پیوسته است.

در یک حادثهٔ دیگر در ولایت پنجشیر، جانان سایق گفت که در اثر برفکوچ در یک معدن، پنج نفر مفقود شده اند و تلاش‌ها برای یافتن این افراد جریان دارد.

مسدود شدن راه‌های مواصلاتی

بارندگی دیروز و امروز در شماری از ولایات سبب مسدودشدن راه‌های مواصلاتی شده است. محمدنبی عادل، رییس فواید عامه طالبان در نورستان به خبرگزاری باختر گفته است که برفباری سنگین شاهراه نورستان – کنر را به روی ترافیک بسته است.

او افزود که تلاش برای بازشدن این شاهراه به روی ترافیک آغاز شده است.

وزارت فواید عامه حکومت طالبان گفته است که شاهراه سالنگ امروز دوشنبه ۱۹ فبروری (۳۰ قوس) به دلیل برفباری سنگین، توفان، محدودیت ساحه دید و مصوونیت جانی و مالی مسافربین به صورت وقفه‌ای به روی ترافیک مسدود شده است.

این وزارت از مردم خواسته است که تا اطلاع ثانی از رفت و آمد در این مسیر خودداری کنند.

همین‌گونه، راه‌های مواصلاتی ولسوالی‌های بامیان با مرکز این ولایت نیز به دلیل برفباری سنگین مسدود شده است.

در بیشتر ولایات افغانستان سومین برفباری و باران زمستان امسال در روزهای شنبه و یکشنبه راه‌های ارتباطی مراکز و ولسوالی‌های برخی ولایات را مسدود کرده است.

پیش از این ملل متحد گزارش داده بود که شدت وقوع رویدادهای طبیعی در افغانستان در حال افزایش است و این کشور را به چهارمین کشور در معرض خطر و هشتمین کشور آسیب‌پذیر و کم آماده برای سازگاری با تغییرات اقلیمی تبدیل می‌کند.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد قبلاً گفته بود: "جامعه جهانی باید تاثیر نامتناسب تغییرات اقلیمی بر کشورهایی مانند افغانستان را شناسایی کند در غیر آن، عدم اقدام فوری، آسیب پذیرترین افراد را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد."

حکومت طالبان نیز پیش از این گفته بود که افغانستان در سال‌های اخیر به دلیل تاثیرات تغییرات اقلیمی آسیب‌های زیاد را متحمل شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG