لینک های دسترسی

Breaking News

داعش در موصل دست به اختطاف و کوچ اجباری زده است


وسایط نقلیۀ پیشمرگان در حال پیشروی به طرف شرق موصل
وسایط نقلیۀ پیشمرگان در حال پیشروی به طرف شرق موصل

این اختطاف ها هفتۀ گذشته بعد از پیشروی نیروهای مختلف با حمایت هوایی ایالات متحده برای باز پس گیری موصل توسط گروۀ دولت اسلامی صورت گرفته است.

حقوق بشر ملل متحد روز سه شنبه گفت که گروه دولت اسلامی یا داعش ۲۹۵ عضو پیشین قوای امنیتی عراقی را در نزدیکی در منطقۀ موصل اختطاف کردند. د. ملل متحد میگوید که تندروان داعش هم چنان ۱۵۰۰ خانواده را جبرأ از شهرک حمام ال علیل در هنگام عقیب نشینی مجبور ساخته اند تا با آنها بروند.

این اختطاف هفتۀ گذشته زمانی صورت گرفت که نیرو های حکومت عراق، پیشمرگه های کردی و جنگجویان شیعه با حمایت نیروهای های هوایی ایالات متحده به حملات تهاجمی شان برای باز پس گیری موصل ادامه دادند.

رافینا شمداسانی، سخنگوی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد برای حقوق بشر در مورد گفت:"معلوم میشود که مردم [توسط گروۀ دولت اسلامی] یا اختطاف شده یا بصورت جبری انتقال داده شده اند و آنها نظر به وابستگی شان یا کشته میشوند و یا به حیث سپر انسانی استفاده میگردند."

اعدام ها

در حدود ۱۰۰ نفر از اعضای سابق نیروهای امنیتی عراق در نیمه شب سوم ماۀ نوامبر از قریۀ موالی واقع در بیست کیلومتری موصل ربوده شدند. یکصد ونود و پنج تن دیگراز تاریخ اول تا چهارم ماۀ نوامبر از یک قریه در نزدیکی منطقۀ تلعفر اختطاف شدند.

سخنگوی نهاد حقوق بشر ملل متحد میگوید خانواده های اختطاف شدگان از شهر شان به میدان هوایی موصل انتقال داده شده اند.

وی که در ژنیو صحبت مینمود گفت:"سرنوشت این خانواده ها تا اکنون نا معلوم است."

سخنگوی نهاد حقوق بشر ملل متحد گفت که ملل متحد آگاهی دارد که حدود ۳۰ شیخ نیز از منطقۀ سنجر بتاریخ دوم و یا سوم ماه نوامبر به منطقۀ نامعلومی منتقل شده اند. ملل متحد کوشش میکند تا ثقه بودن یک گزارش دیگر را که ۱۸ نفر در منطقۀ تلعفر به قتل رسیده است یا خیر،، معلوم شود.

سنگر مستحکم گروۀ دولت اسلامی

عملیات علیۀ سنگر مستحکم گروۀ دولت اسلامی در مطنقۀ موصل عراق به هفتۀ چهارم خود داخل میشود. درین مدت نیرو های عراقی توانسته اند فقط منطقۀ کوچکی را در موصل تحت به تسلط خود بیاورند.

سخنگوی نهاد حقوق بشر ملل متحد میگوید آن اداره منابعی در آن مناطق دارد ولی گزارش هایی که آنها میتوانند بدهند همه "پراگنده" اند.

بر اساس گزارش رسانه ها، در روز های اخیر یک قبر دسته جمعی در منطقۀ موصل کشف شده است، اما سخنگوی حقوق بشر ملل متحد، می گوید که در حال حاضر صحت این گزارش را نمی تواند تائید کند، اما گفت که بر اساس گزارش های نشر شده، قبر دسته جمعی در کالج زراعت واقع در منطقۀ حمام ال قلیل، کشف شده است، جاییکه بر اساس گزارش ملل متحد، ۵۰ افسر پولیس عراقی ماه گذشته، اعدام شدند.

گزارش: رویترز

ترجمه و یراستار: احد عزیززاده

XS
SM
MD
LG