لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش تلفات ناشی از حمله به شفاخانه داکتران بدون سرحد


فرماندۀ نیرو های حمایت قاطع در افغانستان از رویداد شب گذشته معذرت خواهی کرده است.
فرماندۀ نیرو های حمایت قاطع در افغانستان از رویداد شب گذشته معذرت خواهی کرده است.

سازمان داکتران بدون سرحد می گوید که رقم کشته شدگان ناشی از حمله هوایی روز شنبه بر یکی از شفاخانه های آن سازمان در شهر کندز به حد اقل ۱۹ نفر رسیده است.

در میان کشته شدگان سه کودک و دوازده کارمند شفاخانه داکتران بدون سرحد نیز شامل می باشد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به خاطر کشته و زخمی شدن افراد ملکی به شمول کارمندان و داکتران "سازمان داکتران بدون سرحد" در کندز ابراز تاسف عمیق کرده است.

در اعلامیۀ سازمان خیریۀ داکتران بدون سرحد آمده است که حملات پیهم هوایی، حوالی ۲:۱۰ شب صورت گرفت.

سخنگوی نیرو های امریکایی گفت که آنان "حملۀ هوایی را حوالی ساعت ۲:۱۵ شب در کندز انجام دادند که ممکن باعث تخریبات جانبی در شفاخانۀ شده باشد که در جوار محل هدف قرار گرفته موقعیت داشت."

بریان تریبوس گفت که رویداد تحت تحقیق قرار دارد. به گفتۀ آقای تریبوس تا کنون ۱۲ حملۀ هوایی در حومۀ شهر کندز انجام شده است.

قوماندان مأموریت حمایت قاطع ناتو طی تماس تلیفونی با رئیس جمهور غنی، "در مورد رویداد مذکور توضیحات داده و به خاطر وقوع آن حادثه معذرت خواهی کرده است."

اما ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان گفته است "تاکنون در بارۀ معذرتخواهی از بمباردمان محوطۀ داکتران بدون سرحد، آگاهی ندارند."

داکتران بدون سرحد می گویند که حین حمله، ۱۰۵ بیمار در شفاخانه بستری بوده و بیش از ۸۰ کارمند داخلی و بین المللی مصروف کار بودند.

اما صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله گفت که ۱۰ تا ۱۵ دهشت افگن در شفاخانه پنهان شده بودند که در حمله هوایی کشته شدند اما داکتران نیز در رویداد جان خود را از دست دادند.

واکنش های رهبران جهان

سازمان عفو بین المللی نیز با نشر اعلامیه یی، خواهان تحقیقات هرچه عاجل در بارۀ این رویداد شده است.

رئیس حقوق بشر ملل متحد، روز شنبه حملۀ هوایی در شهر کندز را که به کشته شدن کارمندان سازمان داکتران بدون سرحد انجامید "غم انگیز، غیرقابل توجیه، عمیقاً تکان دهنده" خواند.

زید رعد الحسین با نشر اعلامیۀ خواهان تحقیقات فوری و شفاف آن رویداد شده است.

آقای الحسین گفته است "طراحان نظامی افغان و بین المللی وظیفه دارند تا از جان افراد ملکی و تسهیلات و کارمندان طبی به گونۀ ویژه محافظت کنند."

وی افزود که اگر در محکمه این عمل قصدی ثابت شود، حمله بر یک مرکز صحی به مثابۀ یک جنایت جنگی پنداشته خواهد شد.

فرار داکتران از شهر کندز

محمد نعیم منگل رئیس شفاخانه حوزه وی ولایت کندز به صدای امریکا گفت که در حمله هوایی شب گذشته ۳۷ کارمندان سازمان داکتران بدون مرز نیز مجروح گردیده اند.

رئیس شفاخانه حوزه وی کندز گفت:" بعد از حمله هوایی بر این شفاخانه تعداد از داکتران از شهر کندز فرار کرده اند."

در اعلامیه این سازمان آمده است که شفاخانه ایم ایس ایف ۹۲ بستر دارد که پس از با حمله هوایی براین شفاخانه شمار زخمیان بسترهای این شفاخانه با۱۵۰ بستر افزایش داده شده است.

بر اساس اعلامیه داکتران بدون مرز از حدود ۲۹۶ زخمی این حادثه ۶۴ کودک در این شفاخانه تحت تداوی قرار گرفتند که وضعیت ۷۴ نفر آن وخیم است.

سازمان داکتران بدون مرز در افغانستان ۴۰۰ کارمند افغان و ۱۰ کارمند خارجی دارند.

XS
SM
MD
LG