لینک های دسترسی

Breaking News

ام اس اف: بمباری کندز بیطرفانه تحقیق شود


بمباردمان شفاخانۀ MSF در شهر کندز سبب کشته شدن ۲۲ نفر و زخمی شدن ۳۷ نفر دیگر شد.
بمباردمان شفاخانۀ MSF در شهر کندز سبب کشته شدن ۲۲ نفر و زخمی شدن ۳۷ نفر دیگر شد.

سازمان داکتران بدون سرحد برای بررسی حمله به شفاخانه این سازمان در کندز خواهان ایجاد یک کمیسیون بیطرف جهانی شد.

ریسفر استوکس رئیس سازمان داکتران بدون سرحد در مورد عذرخواهی باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا از حمله نیروهای هوایی این کشور به شفاخانه این سازمان گفت که هر چند آقای اوباما از بررسی این قضیه اطمینان داده است، اما این نهاد به بررسی بی طرفانۀ این رویداد تاکید دارد.

سازمان دوکتوران بدون سرحد حمله به شفاخانه ام اس اف را نقض حقوق بشری دانسته و می گوید که عاملان این رویداد باید شناسایی شوند. این نهاد همچنان خبر موجودیت افراد مسلح و گلوله باری از داخل شفاخانه را قبل از بمباردمان هوایی رد کرده گفتند که به هیچ فرد مسلح اجازۀ ورود به تاسیسات آن نهاد داده نمی شود.

مقامهای این سازمان گفتند که در هنگام حملۀ هوایی به شفاخانه داکتران بدون سرحد بیش از ۳۲۰ زخمی از رویداد کندز در این شفاخانه وجود داشت که در نتیجۀ حملۀ هوایی ۲۲ نفر به شمول ۱۲ کارمند آن نهاد کشته و بیش از ۳۰ تن دیگر زخمی شدند.

سازمان دوکتوران بدون سرحد مدعی است که نقشه و جزئیات دقیق موقعیت شفاخانۀ خود را در شهر کندز، با نیروهای افغان، ناتو و امریکایی از قبل شریک ساخته بود.

استوکس گفت تا زمانیکه بررسی ها برای این سازمان قناعت بخش نباشد آنرا نمی پذیرد. او از حکومت افغانستان خواست تا عاملان این رویداد را شناسایی و معرفی کند و به گفتۀ وی نیروهای ائتلاف بین المللی باید پاسخگو قرار گیرند و تعهد کنند که در آینده چنین مورد "نقض حقوق بشر" را تکرار نکنند.

مسوول سازمان ام اس اف گفت که حکومت افغانستان کنوانسیون های جهانی حقوق بشری را امضا کرده و باید متعهد به حفاظت از تاسیسات بهداشتی و امدادرسانی باشد که به قربانیان جنگ کمک می کنند. او از حکومت افغانستان خواست تا از این بعد، شفاخانه ها را از حمله و تجاوز مصوون نگهدارد.

آقای استوکس گفت "اکنون فعالیت ما در کندز ادامه دارد و در حال حاضر بیش از ۱۰۰ بستر داریم که ۲۴ ساعت خدمات را ارایه می کند و ما با بیطرفی کامل و احترام به حقوق بشر و حقوق قربانیان به آنان رسیدگی می کنیم".

سازمان دوکتوران بدون سرحد گفته است که در حال حاضر کارمندان شفاخانۀ کندز با مشکلات فراوان بیماران را درمان می کنند و حتا شماری از مریضان در فضای آزاد تداوی می شوند چون بیشتر ساختمان های شفاخانه خساره دیده است.

XS
SM
MD
LG