لینک های دسترسی

Breaking News

مجددی به معترضان: به مردم سهولت ایجاد کنید نه مشکل


از روز شنبه گذشته به این طرف، برپایی خیمه‌های معترضان در شهر کابل افزایش می‌یابد
از روز شنبه گذشته به این طرف، برپایی خیمه‌های معترضان در شهر کابل افزایش می‌یابد

در حالی که گفتگوها بین هیأت ولسی جرگه و حکومت افغانستان به منظور ختم اعتراضات اخیر در کابل جریان دارد، شورای احزاب جهادی و ملی افغانستان نیز برای پایان دادن به این معضل، اعلام آمادگی کرد که در این راستا میانجی‌گری می‌کند.

صبغت‌الله مجددی، رئیس شورای احزاب جهادی و ملی افغانستان، که روز یکشنبه موقف این شورا را در قبال رویدادهای اخیر در پایتخت آن کشور بیان می‌کرد؛ گفت که نظام کنونی ثمرۀ میلیون‌ها قربانی افغان است و حکومت برای پاسداری از این قربانی‌ها و حقوق شهروندانش مسؤولیت دارد.

آقای مجددی، با اشاره به فعالیت‌ برخی دست‌ها در عقب رویدادهای اخیر، تأکید کرد که آنان طرفدار اعتراضات مدنی مردم و ایجاد اصلاحات در حکومت اند و در این دو مورد با معترضان همسویی دارند.

او افزود "من به نمایندگی از شورای احزاب جهادی و ملی، از دولتمردان افغانستان صمیمانه می‌طلبم تا به خواست‌های معقول تان پاسخ مثبت دهند، من به حیث ریش سفید مُصلح از شما عزیزان تمنا دارم تا در ماه مبارک رمضان، از مسدودساختن راه‌ها، اذیت مردم و میلیون‌ها شهروند کابل جلوگیری نمایید".

در همین حال، رئیس شورای احزاب جهادی و ملی افغانستان اعلام آمادگی کرد که برای حل معضل موجود میان معترضان و حکومت، می‌تواند میانجی‌گری کند.

این در حالی است که شام گذشته، محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با هیأت ولسی جرگه برای حل معضلات اخیر در ارگ دیدار کرده است.

بر بنیاد خبرنامه‌ای ادارۀ امور ریاست جمهوری افغانستان، رئیس جمهور غنی در این دیدار گفته است "دولت مکلف است تا به خواست‌های مشروع مردم رسیدگی کند و هر پیشنهاد مشروع قابل قبول من است...ما باید در کنار اجماع سیاسی، لازم است که برای امنیت، مدیریت و حاکمیت قانون در کابل نیز اجماع داشته باشیم، تا همه خود را در چوکات قانون مکلف و مسؤول بداند".

در پی پافشاری معترضان بر خواست‌های شان و تأکید حکومت بر ختم تظاهرات، ولسی جرگۀ افغانستان وارد اقدام شد و کمیسیونی را برای حل این مشکل ایجاد کرد که در آن نمایندگان ۳۴ ولایت حضور دارندږ

عبدالرووف ابراهیمی، رئیس ولسی جرگه در دیدار شام گذشته در ارگ گفته است که این کمیسیون از بین اعضایش، دو هیأت را ایجاد کرده که یکی گفتگو با معترضان و حکومت را به عهده گرفته است.

او افزوده است "کمیسیون با معترضان دیدار کرده و آنان دیدگاه‌های مشخص شان را پیشنهاد کرده اند، ما در مورد آن پیشنهادها در کمیسیون بحث و تبادل نظر خواهیم کرد".

این کمیسیون، وضعیت کنونی کابل را مایۀ نگرانی مردم و مؤسسات بین‌المللی خوانده و تأکید کرده است که تلاش دارند تا به زودی مشکل موجود را حل کنند.

اعضای این کمیسیون، اکیداً از رئیس جمهور خواسته است تا به حرف‌های معترضان گوش دهد و به خواست‌های آنان و خانۀ ملت رسیدگی کند.

XS
SM
MD
LG