لینک های دسترسی

Breaking News

سخنگوی طالبان: هیچ جبهۀ جنگی در مقابل خود نداریم


در آستانۀ یک سالگی سلطۀ طالبان بر افغانستان، سخنگوی این گروه می‌گوید که طی یک سال گذشته، تامین امنیت از بزرگترین دستاورد این حکومت است و مقاومت مسلحانه در این کشور وجود ندارد.

ذبیح‌الله مجاهد، به تازگی در مصاحبه‌ای با تلویزیون ملی افغانستان انفجارهای مرگبار اخیر را ناشی از ضعف داعش می‌داند و می‌گوید که داعش در این کشور سرکوب شده و توانایی حمله بر یک محل نظامی و دولتی را ندارد. او گفت که داعش صرف با بم‌گذاری در محلات عامه می‌خواهد در بین مردم "وحشت" ایجاد کند.

مجاهد همچنان گفت که برخی اشخاص "شریر" با استفاده از نام داعش به حملات انفجاری دست می‌زنند و در پشت این حملات اهدافی نهفته است.

او گفت: "یکی اینکه ثبات و امنیت را به مردم بی‌ثبات نشان دهند و وضعیت امنیتی را دوباره زیر سوال ببرند. دیگر اینکه بی‌باوری را ایجاد کند، اعتمادی که جهان بالای افغان‌ها دارند تا در اینجا سرمایه‌گذاری شود، زمینۀ رفاه اقتصادی اینجا فراهم شود، به گونه‌ای جلو آن را بگیرند".

در همین حال، ملا عبدالغنی برادر، معاون رییس الوزرای حکومت طالبان روز پنجشنبه ۱۱ اگست (۲۰ اسد) در نشستی در کابل گفت که امنیت به گونۀ کامل در افغانستان تامین است.

به گفتۀ آقای برادر، در سایر کشورهای جهان نیز رویدادهای امنیتی به وقوع می پیوندد، اما رسانه‌ها انعکاس نمی‌دهند، ولی اگر یک واقعۀ کوچک در افغانستان رخ بدهد، رسانه‌ها روی آن تمرکز می‌کنند.

این مقامات طالبان در حالی از نبود جبهۀ جنگی در برابر حکومت این گروه سخن می‌زنند که عملاً بخش‌هایی از ولایت‌های پنجشیر و بغلان شاهد درگیری‌ها میان جنگجویان طالبان و افراد جبهۀ مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود است.

در همین حال، محمد رادمنش، جنرال اردوی پیشین افغانستان به صدای امریکا گفت که از قبل ۲۲ گروه تروریستی در این کشور وجود داشت و با توجه به رویدادهای اخیر، معلوم می‌شود که این گروه‌ها می‌توانند چالش‌های امنیتی را ایجاد کنند.

او گفت: "با در نظرداشت وضعیت فعلی ولایت‌های مختلف افغانستان گفته می‌توانیم که داعش و القاعده از فرصت‌هایی که دارند، به حد اعظمی استفاده می‌کنند و حکومت طالبان هم این چالش‌ها را تا اکنون کنترول کرده نتوانسته و یقیناً که کنترول شان نیز روز به روز با مشکل مواجه می‌گردد".

به گفتۀ این جنرال پیشین افغان، بر اساس توافقنامۀ دوحه باید به گروه‌های تروریستی در داخل افغانستان اجازۀ فعالیت داده نمی‌شد، اما اخیراً نه تنها این گروه‌ها، بلکه مخالفین متعدد دیگر در افغانستان علیه حکومت طالبان سر بلند کرده اند.

جنرال رادمنش افزود که طالبان نمی‌خواهند به موجودیت این گروه‌ها و جنبش‌ها اذعان کنند.

در کنار درگیری‌های مسلحانه در پنجشیر و بغلان، شهر کابل در جریان این هفته شاهد حملات مرگبار انفجاری بر عزاداران محرم بود. بر اساس گزارش هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در نتیجۀ انفجارهای روزهای جمعه و شنبه در شهر کابل که گروه داعش مسوولیت آن را به دوش گرفت، بیش از ۱۲۰ نفر کشته و زخمی شده اند.

به دنبال این حملات، سازمان همکاری‌های اسلامی و هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در کابل از طالبان خواستند که امنیت شهروندان افغانستان را تامین کنند.

XS
SM
MD
LG