لینک های دسترسی

Breaking News

رای مسلمانان در انتخابات هند


مسلمانان میتوانند نتایج انتخابات هند را تغییر دهند
مسلمانان میتوانند نتایج انتخابات هند را تغییر دهند
برگزاری بزرگترین انتخابات جهان در هند جریان دارد. با آنکه مسلمانان در آن کشور یک اقلیت بوده، اما رای آنها می تواند نتایج انتخابات در هند یا بزرگترین کشور دیموکراسی جهان را به گونه قابل ملاحضه تغییر دهد.

مسلمانان هند از محبوبیت ناریندرا موړی، نامزد حزب ملی گرای هندو یا حزب بهارتیا جنتا برای مقام صدر اعظم ناراحت اند.

سید احمد بخاری، امام جمعه مسجد جامع دهلی جدید از مسلمانان خواست تا در انتخابات به حزب کانگرس رای دهند.

او افزود:"امروز من حمایت خود را در انتخابات ۲۰۱۴ از حزب کانگرس اعلان می کنم. من باور دارم زمانیکه آنان به قدرت برسند، به وعده هایشان عمل خواهند کرد."

مرحله نخست روند رای دهی در هند هفته جاری آغاز شد و قرار است تا پنج هفته آینده دوام کند.

مسلمانان سیزده در صد جمعیت هند را تشکیل می دهند. به باور کارشناسان، در برخی مناطق رای مسلمانان برای برنده شدن نامزدان اهمیت کلیدی دارد.

اختلاف نظر مسلمانان

مسلمانان در نزدیکی مسجد جامع دهلی جدید در مورد حمایت شان از احزاب با هم اختلاف دارند.

محمد انیس - میوه فروش- می گوید که به انتخاب خود رای میدهد.

اما حاجی، یک فروشنده دیگر می گوید که از آنجایکه مانند بسیاری مردم به امام جمعه احترام زیاد دارد، پس به کسی رای خواهد داد که امام جمعه مسجد دهلی از آن حمایت کند.

از سوی دیگر، اجی سایگل، که یک مزرعه دارد می گوید که نقش دین را در انتخابات نمی توان نادیده گرفت.

او گفت:"من برای حزب بهارتیا جانیتا بخاطری رای می دهم تا به آن حزب نیز یک فرصت داده شود."

کپیل سپبال، وزیر قانون هند و یکی از رهبران ارشد کانگرس از حمایت امام جمعه دهلی از حزب اش استقبال کرد.

آقای سبپال گفت:"احساس می کنم که در اخیر همۀ هند از حزب کانگرس حمایت خواهد کرد چون این یگانه حزبی است که از سنن هندو ها و مسلمانان حمایت می کند و در جهت یک آینده روشن برای کشور کار می کند."

کارشناسان می گویند که این ناممکن است که همه ۱۸۰ میلیون جمعیت مسلمان هند به اتفاق ارا تصمیم بگیرند و برای یک حزب رای بدهند.

کارشناسان می گویند که در هند ۳۵ حوزه انتخاباتی وجود دارد که مسلمانان ۳۰ در صد از آرا را در آنجا دارند.

یکی از موضوعاتی که رای مسلمانان را در انتخابات عمومی هند تحت شعاع قرار داده است، نامزدی نریندیرا موړی از سوی حزب ملی گرای هندوی بهارتیا جنیتا برای مقام صدر اعظم است.

چهرۀ جنجال برانگیز سیاسی

موړی برای بسیاری از مسلمانان هند یک چهره جنجال بر انگیز است.

یکی از بدترین خشونت های فرقه یی در تاریخ هند در سال ۲۰۰۲ در ایالت گجرات رخ داد که در پی آن صد ها مسلمان کشته شد. موړی در آن زمان رئیس حکومت ایالتی گجرات بود و منتقدین می گویند که او برای توقف خشونت ها اقدامات کافی را روی دست نگرفت.

از جانب دیگر روی شنکر پرساد، یکی از رهبران حزب ملی گرای هندو بهارتیا جنتا، از حمایت امام جمعه دهلی را از حزب رقیب یعنی حزب کانگرس شدیداً انتقاد کرد.

او گفت:"ما قبلاً هم گفته بودیم که حزب کانگرس در پی محبوبیت موړی و حزب بهارتیا جنتا اکنون سراسیمه شده است. بیانیه که از سوی بخاری، امام جمعه دهلی به نمایندگی از حزب کانگرس داده شد، یک راه شرم آور قطبی ساختن آرا است."

کارشناسان می گویند که با وجود پیشینه خشونت آمیز حکومت ایالتی گجرات، موړی توانست در انتخابات ایالتی گجرات رای مسلمانان را بدست آورد.

موړی در جریان مبارزات انتخابات همواره بر موضوعات اقتصادی و انکشافی متمرکز بوده و تلاش کرده تا در مورد خشونت های سال ۲۰۰۲ در ایالت گجرات صحبت نکند.

با این همه تا هنوز معلوم نیست که آیا حزب ملی گرای بهارتیا جنتا اعتماد مسلمانان را در انتخابات جاری در آن کشور بدست خواهد آورد یا خیر.
XS
SM
MD
LG