لینک های دسترسی

Breaking News

قتل خاشقجی کابوسی برای سعودی شده، اما از آن بیرون خواهد شد


قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستان سعودی، موجب اعتراضات در کشور های غربی از جمله ایالات متحده شده است
قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستان سعودی، موجب اعتراضات در کشور های غربی از جمله ایالات متحده شده است

قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستان سعودی، انتقاد های شدید بین المللی را در پی داشته و باعث درد سر دولت سلطنتی آن کشور شده است.

آقای خاشقجی به تاریخ دوم اکتوبر ۲۰۱۸ به منظور اخذ اسناد ازدواج وارد قونسلگری عربستان سعودی در شهر استانبول ترکیه شد و در همان جا به قتل رسید.

حکومت ترکیه پس از آن اعلام کرد که اسناد و شواهدی را در دست دارد که نشاندهندۀ قتل آقای خاشقجی در قونسلگری عربستان در شهر استانبول است. ریاض در وهلۀ نخست، ادعای مقامات ترکی را رد کرد، اما پس از گذشته حدود دو هفته فشار های دوامدار بین المللی، به تدریج تایید کرد که این روزنامه به گونۀ عمدی در قونسلگری آن کشور در شهر استانبول به قتل رسیده است.

اما اقرار مقامات سعودی مبنی بر قتل عمد آقای خاشقجی فشار بین المللی را بر ریاض کاهش نداد و هنوز این کشور شاهی با فشار های بین المللی به خصوص از سوی برخی کشور های غربی مانند بریتانیا، فرانسه، آلمان و تا اندازۀ ایالات متحده مواجه است.

سوال عمدۀ که مطرح است این است که آیا ریاض تحت فشار بیشتر جامعۀ بین المللی قرار خواهد گرفت و یا فشار ها به تدریج کاهش خواهد یافت.

خالد مفتون در مورد با علیرضا نوری زاده، رئیس مرکز مطالعات ایران و عرب، انجام داده و نخست از وی در مورد رابطۀ آقای خاشقجی با خاندان سلطنتی عربستان سعودی پرسیده است.

XS
SM
MD
LG