لینک های دسترسی

Breaking News

چرا جوانان افغان به هنر موسیقی رو می آورند؟


هنر موسیقی و آواز خوانی میان دسته های جوانان طی ۱۰ سال اخیر در افغانستان نسبت به گذشته به گونه یی چشمگیری گسترش یافته و جوانان را به خود جلب کرده است.

آواز خوانان و علاقمندان هنر موسیقی و صاحب نظران بخش جوانان در رابطه به توجه بیشتر جوانان به موسیقی و رو آوردن گسترده یی جوانان به هنر آواز خوانی، بدون اینکه اساسات موسیقی را بدانند و یا فراگیرند، دیده گاه های مختلف دارند.

برخی از هنرمندان سابقه دارد کشور به این باور اند که فراهم آوری زمینه های بیشتر در راه موسیقی در حال حاضر جوانان را بیشتر به هنر موسیقی نزدیک ساخته است.

مختار مجید هنرمند افغان به رادیو آشنا گفت که دسترسی ساده و برقی شدن آلات موسیقی که نواختن را ساده ساخته و تمرین بیشتر نیاز ندارد، باعث شده تا جوانان بیشتر به هنر موسیقی رو بیاورند.

به گفتۀ آقای مجید نشر آهنگ ها و کلپ های این جوانان در شبکه های مختلف تلویزیونی که می تواند آنان را زود در میان مردم مطرح کند، سبب شده است تا جوانان را بیشتر از هر چیز دیگر جلب توجه کند.

در این حال ایمل نقشبندی رئیس حرکت همبستگی جوانان افغانستان، رو آوردن بیشتر جوانان به هنر آواز خوانی را دلیل بیکاری و راه برای بدست آوردن مقدار پول می خواند.

آقای نقشبندی از سوی هم با انتقاد از برخی از تلویزیون ها می گوید که تشویق جوانان به موسیقی و آواز خوانی از سوی این تلویزیون ها اذهان جوانان را منحرف می کند.

رئیس این انجمن جوانان با انتقاد از برنامۀ "ستارۀ افغان" که در یکی از شبکه های تلویزیون خصوصی نشر می شود انتقاد کرده می گوید "برای جوانان ذهنیت منفی ایجاد می کند، گفته می شود که هر کسی که علاقمند است می تواند در برنامه اشتراک کند، یعنی کسی که ظرفیت دارد یا خیر میتواند اشتراک کند."

کسب شهرت

اما آرش بارز اشتراک کنندۀ برنامه "ستاره افغان" دو دلیل را – زود به شهرت رسیدن و تاثیر جنگ که جوانان تشنه خوشی اند – علت بیشتر علاقمندی جوانان به موسیقی می داند.

این علاقمند موسیقی به صدای امریکا گفت "جوانان اضطرابی که از جنگ دارند حالا می توانند به نحوی خود را خوش نگهدارند بنآ به موسیقی رو می آورند."

طی سال های اخیر به صدها آهنگ جدید توسط جوانان تازه رو آورده به موسیقی در رادیوها و تلویزیون ها بنشر رسیده است و تقریباً هر روز یک آهنگ جدید توسط یک هنرمند جدید از طریق شبکه های تلویزیونی و رادیویی بنشر میرسد.

مختار مجید می گوید بیشتر این آهنگ ها زودتر بر صحنه می آیند و زودتر از صحنه می روند و فراموش می شوند زیرا در دل مردم جا نمی گیرند.

آقای مجید گفت در گذشته زمانیکه یک آهنگ از لحاظ انتخاب شعر، موسیقی، کمپوز و طرز ارایه آن از سوی اداره موسیقی رادیو تلویزیون ملی مورد برسی قرار می گرفت، بعداً اجازه نشر ان داده می شد.

قبل از سال ۲۰۰۱ تنها یک شبکه رادیو و تلویزیون ملی در افغانستان فعالیت داشت و در آن زمان اکثر نوازندگان و هنرمندان به طور مسلکی در لیسه مسلکی موزیک، موسیقی و نواختن آلات موسیقی را آموزش می دیدند.
  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG