لینک های دسترسی

Breaking News

واكنش دختر داكتر نجيب به اظهارات غنى در مورد پدرش


مسکا نجیب، دختر داکتر نجیب الله، رییس جمهور پیشین افغانستان به اظهارات اخیر رییس جمهور محمد اشرف غنی در مورد داکتر نجیب الله واکنش نسبتا تندی نشان داده است.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان روز پنجشنبه ۱۱ جون (۲۲جوزا) هنگام سخنرانی آنلاین ‌در نهاد پژوهشی شورای اتلانتیک، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر شرط طالبان برای صلح استعفای وی باشدگفت که چنین اشتباه را داکتر نجیب الله مرتکب شده بود و او آنرا تکرار نخواهد کرد.

آقای غنی گفت: "بزرگترین اشتباه داکتر نجیب‌الله همین بود که اعلان کرد استعفا می‌دهد. ما این فلم را پشت سر گذشتانده‌ایم و امیدواریم که دوباره تکرار نشود، چون می‌دانیم که فرجام آن چه است."

یک روز بعد از این سخنان آقای غنی که بازتاب زیادی در رسانه ها داشت، مسکا نجیب به گفته های رییس جمهور غنی واکنش انتقاد آمیزی نشان داده است.

مسکا نجیب در صفحهٔ فیسبوک خود نگاشته است: "رییس جمهور غنی، جنگ در افغانستان یک پروژه فلمی ۲۰ ساله نیست. به هر صورت ، هر فلم را پایانی است. تکبر یک خودخواهى ناسالم است که نیاز به مرمت دارد، آقای رییس جمهور، آن تبسم تان در پایان مصاحبه به رهبر در مقام شما بسیار غیر ضروری است. تنها افغانها ملی گرایی و نیات صلح نجیب الله را درک می‌کنند. مطمن نیستم که شما یکی از آنان باشید. "

مسکا نجیب عکاس است و فلم های مستند می‌سازد.

حکومت داکتر نجیب الله در اوایل دهه ۱۹۹۰ سقوط کرد و پس از آن مجاهدین قدرت را در افغانستان بدست گرفتند و جنگ های مرگبار بین تنظیم های جهادی افغانستان شعله ور شد.

داکتر نجیب الله در زمان حاکمیت خود همواره هشدار داده و پیشگویی کرده بود که در صورت پیروزی مجاهدین و افتادن قدرت در دست آنان، افغانستان صحنهٔ نبرد خونین بین احزاب جهادی خواهد بود و تنظیم های جهادی برای گرفتن قدرت از هر کوچهٔ افغانستان "جوی خون" را جاری خواهند کرد.

آنگونه که اکنون تلاش های صلح برای ختم جنگ در افغانستان جریان دارد، داکتر نجیب الله نیز در سال های اخیر حکومت خود طرح مصالحهٔ ملی را به احزاب جهادی افغانستان پیشنهاد کرده بود.

XS
SM
MD
LG