لینک های دسترسی

Breaking News

اعتراض آموزگاران مسلمان در هند به خاطر منع مدارس اسلامی


عکس آرشیف از یکی از مدارس عصری اسلامی در بنگال هند
عکس آرشیف از یکی از مدارس عصری اسلامی در بنگال هند

آموزگاران مسلمان در هند به حکم اخیر محکمۀ ایالت اترپردیش، پرنفوس‌ترین ایالت هند، مبنی بر انسداد هزاران مدرسۀ دینی اسلامی در این ایالت اعتراض کرده اند.

این محکمه به تاریخ ۲۲ مارچ حکم صادر کرد که قانون آموزشی بورد مدارس اترپردیش که از سال ۲۰۰۴ به اینسو نافذ بود، در مغایرت با سیکولریزم مسجل در قانون اساسی هند قرار دارد و باید تمام شاگردان مدارس اسلامی اترپردیش به سیستم رسمی آموزشی مکاتب جذب شوند. این تصمیم بر ۲.۷ میلیون شاگرد و ۱۴۰هزار آموزگار در ۲۵۰۰۰ مدرسه تاثیر می‌گذارد.

رهبران حزب بر سر اقتدار بهارتیا جنتا استدلال می‌کنند که این تصمیم به جامعۀ اسلامی اترپردیش سود رسانده و دانشجویان مسلمان می‌توانند به جای رفتن به مدارس اسلامی، از مزایای آموزش عصری در مکاتب رسمی برخوردار شوند.

اما رهبران مسلمان استدلال می‌کنند که این حکم محکمه سال‌ها اصلاحات برای عصری سازی نصاب آموزشی مدارس اسلامی را که بر اساس آن اکنون مضامین فزیک، کیمیا، ریاضی، کمپیوتر و علوم اجتماعی نیز به دانشجویان مدارس تدریس می‌شود، نادیده گرفته است.

فضل الاسلام خان، رییس پیشین کمیسیون اقلیت‌های دهلی به صدای امریکا گفت: "حکم محکمه ماده‌های ۲۹ و ۳۰ قانون اساسی هند را نقض می‌کند که به اقلیت‌های دینی و مذهبی حق می‌دهد که نهادهای آموزشی مورد نظر شان را تاسیس و راه اندازی کنند."

او افزود که مسلمانان از مدارس عصری استقبال کرده و به گفتۀ وی "شاگردان فارغ از مدارس اسلامی کارمندان ملکی، دانشمند، داکتر و انجنیر" می‌شوند. او این حکم محکمه را خلاف میل جامعۀ مسلمان هند خواند.

در حکم محکمه آمده است: "محکمۀ عالی همواره بر آموزش عصری با مضامین عصری تاکید کرده است، نصاب آموزشی که ماهیت جهانی داشته و کودکان را برای آیندۀ روشن به هدف پیشرفت کشور آماده کند."

بر اساس این حکم، نصاب موجود مدارس اسلامی معادل نصاب مکاتب عصری نبوده و از اینرو آموزش در مدارس نه با کیفیت بوده و نه هم ماهیت جهانی دارد.

اما شماری از آموزگاران مدارس دینی به صدای امریکا گفته اند که تمام مدارس از سال ۲۰۱۸ به اینسو، نصاب آموزشی تدوین شده از سوی شورای ملی آموزشی هند را تدریس می‌کنند.

اعجاز احمد، رییس انجمن استادان برای عصری سازی مدارس اسلامی اترپردیش و عضو کمیتۀ مشورتی ملی عصری‌سازی مدارس حکومت هند به صدای امریکا گفت که تمام مدارس اسلامی هند عصری بوده و مسدود کردن آن ده‌ها هزار آموزگار را بیکار خواهد کرد.

بابو رام، یک هندو که در یکی از مدارس اترپردیش مضامین ساینسی را تدریس می‌کند، به صدای امریکا گفت که مدارس اسلامی در هند از یک و نیم دهه به اینسو نظام آموزشی با کیفیت منظور شده از سوی حکومت فدرال را تدریس می‌کند.

رام گفت: "والدین مسلمان به گونۀ سنتی مدارس عصری اسلامی را نسبت به مکاتب رسمی ترجیح می‌دهند تا فرزندان شان در کنار مضامین عصری، علوم دینی را نیز بیاموزند."

او افزود: "در صورت بسته شدن مدارس اسلامی، ترک آموزش میان مسلمانان هند قطعاً بیشتر خواهد شد. با وصف آنکه مدارس اسلامی از نظر کیفی به اندازۀ مکاتب رسمی خوب است، مقام‌ها تصمیم به انسداد آن گرفته اند – این اقدام ما را قربانی بی‌عدالتی می‌کند."

اقلیت مسلمان هند همواره از معروض بودن با تبعیض شکایت داشته اند و فعالان اجتماعی می‌گویند که ضدیت با مسلمانان در هند پس از آنکه نرندرا مودی، در سال ۲۰۱۴ صدر اعظم این کشور شد، رو به افزایش نهاده است.

اما الوک واتس، یکی از رهبران ارشد حزب بهارتیا جنتا، به رهبری نرندرا مودی، این ادعاها را رد کرده و آن را بی‌بنیاد می‌خواند. او گفت: "حزب بهارتیا جنتا مخالف مدارس نیست، اما در مورد رفاه کودکان مسلمان نگران است. فرستادن کودکان به مدارس به مکاتب یک حرکت پیشروانه است. کودکان فرصت‌های بهتر آموزش در محیط عصری اکادمیک پیدا می‌کنند."

واتس به صدای امریکا گفت: "یگانه مشکل سرنوشت آموزگاران مدارس اسلامی است. اگر برای جذب آنان در مکاتب رسمی اقدام شود، پس این موضوع مشکل آفرین نخواهد شد."

گروه

XS
SM
MD
LG