لینک های دسترسی

Breaking News

متقی برای گفتگو با وزیران خارجۀ چین و پاکستان به اسلام‌آباد رفت


وزارت امور خارجه حکومت طالبان می‌گوید که هیاتی "جامع سیاسی و تجارتی" به رهبری امیرخان متقی، سرپرست این وزارت امروز جمعه پنجم می (۱۵ ثور) به اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، سفر کرد.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجهٔ طالبان، با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفت که متقی در "ششمین نشست سه‌جانبه وزیران خارجه چین، افغانستان و پاکستان" اشتراک خواهد کرد و نشست‌های دوجانبه نیز با مقامات چینی و پاکستانی خواهد داشت.

به گفتۀ تکل، روابط دوجانبه سیاسی - تجاری، ثبات منطقه‌ای و ترانزیت بین افغانستان و پاکستان آجندای نشست دوجانبه با مقامات پاکستانی خواهد بود.

وزارت خارجه پاکستان نیز روز گذشته، از سفر امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در راس هیاتی برای اشتراک در "پنجمین نشست وزیران خارجه چین، افغانستان و پاکستان" به روز جمعه خبر داد.

وزارت خارجه پاکستان در اعلامیه‌ای روز پنجشنبه، چهارم می (۱۴ ثور) با نشر خبرنامه‌ای گفت: "سرپرست وزارت امور خارجه (طالبان) علاوه بر دیدارهای دوجانبه، در پنجمین نشست سه جانبه چین، پاکستان و افغانستان در ششم می نیز اشتراک خواهد کرد".

شین گنگ وزیر امور خارجه چین نیز در این نشست سه جانبه اشتراک خواهد کرد.

وزارت امور خارجه پاکستان در مورد هدف سفر هیات به رهبری وزیر امور خارجه طالبان به اسلام آباد گفته که این سفر بخشی از تلاش‌های سیاسی پاکستان با افغانستان است. این وزارت افزوده است که این تلاش‌ها شامل سفر وزیر دولت در امور خارجۀ پاکستان به کابل در نومبر ۲۰۲۲ و هیاتی به رهبری وزیر دفاع این کشور در ماه فبروری سال جاری نیز است.

بر اساس اعلامیه این وزارت که در سفر چهار روزه هیات حکومت طالبان به اسلام‌آباد، در مورد مسایل سیاسی، اقتصادی، تجاری، روابط منطقه‌ای، صلح، امنیت و آموزش بین دو کشور گفتگوهای همه جانبه صورت خواهد گرفت.

این در حالی است که مقامات طالبان به شمول امیرخان متقی، در فهرست تحریم‌های سفر شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد. اما شورای امنیت ملل متحد به تاریخ اول می (۱۱ ثور) گفت که به متقی اجازۀ سفر به پاکستان را داده است.

بر اساس نامه‌ای که به کمیتهٔ ۱۵ نفری کمیتهٔ تعزیرات شورای امنیت ملل متحد فرستاده شده است، ماموریت پاکستان در ملل متحد خواهان معافیت سفر امیر خان متقی شده است. بر اساس این نامه، متقی از تاریخ ششم تا نهم ماه می می‌تواند به پاکستان سفر کند و در آنجا با وزیران خارجهٔ چین و پاکستان ملاقات کند.

ماه گذشته نیز شورای امنیت سازمان ملل به متقی اجازه داد تا برای اشتراک در نشست وزیران خارجه کشورهای همسایۀ افغانستان به اوزبیکستان سفر کند.

این هیات حکومت طالبان در حالی به پاکستان سفر می‌کند که در آغاز هفته جاری نمایندگان ویژه ۲۰ کشور برای افغانستان که در نشستی که به میزبانی سرمنشی سازمان ملل متحد در دوحه، پایتخت قطر برگزار شده بود، با تصامیم حکومت طالبان علیه زنان و دختران مخالفت شان را بیان کردند و از این گروه خواستند که محدودیت‌های اعمال شده بر زنان و دختران را لغو کند.

پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱، حکومت این گروه هنوز توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

از زمانی که طالبان برای دومین بار کابل را تصرف کردند و حکومت سرپرست خود را اعلام کردند، این دومین سفر امیرخان متقی به پاکستان است، او سال گذشته نیز در ماه نومبر به اسلام‌آباد سفر کرده بود.

XS
SM
MD
LG