لینک های دسترسی

Breaking News

زن صد سالۀ میانماری کووید۱۹ را شکست داد


تین خین، زن ۱۰۰ سالۀ میانماری که بیماری کووید۱۹ چهار نسل پیهم خانواده‌اش را مبتلا کرده بود، از این بیماری شفایافت.

این زن سالمند ماه گذشته پس از آنکه آزمایش کووید۱۹ در نزد وی مثبت برآمد، با دیگر اعضای خانواده‌اش در یک مرکز تجرید نگه‌داری شد.

تین خین که اعراض خفیف کووید۱۹ را تجربه کرده است به خبرگزاری رویترز گفت: "من قوی هستم، چیزی را حس نکردم، خوب می‌خوردم، خود را مرتب شستشو می‌کردم و مثل همیشه پیاده‌گردی می‌کردم."

سالمندان بیش از دیگران در مقابل کروناویروس آسیب‌پذیر اند و بیشترین تلفات همه‌گیری کووید۱۹ در میان سالمندان بالاتر از ۶۰ سال ثبت شده است.

افزون بر این، کشورهای فقیر مثل میانمار که زیربنای ضعیف صحی داشته و امکانات خدمات درمانی در آن نابسنده است، بیشتر در مقابل این همه‌گیری آسیب‌پذیر اند.

تین خین می‌گوید که همه‌گیری کروناویروس شگفت‌زده‌اش نکرده است، زیرا وی تجارب تلخ‌تر از این دارد. او گفت: "وضعیت در جریان جنگ جهانی دوم به مراتب بدتر از این بود."

خانم خین می‌گوید که در جریان همه‌گیری تنها نگرانی‌اش سلامتی فرزندان و نواسه‌هایش بوده است. او گفت: "البته که نگران فرزندان و نواسه‌هایم استم. من از مرگ باکی ندارم چون پیر هستم. من از چندین وضعیت مرگبار، خراب و خطرناک جان سالم بدر برده ام."

وین وین یی، نواسۀ تین خین می‌گوید که ده عضو خانوادۀ شان به کووید۱۹ مبتلا شده بودند و همه شفایاب شدند. با اینحال او گفت: "هنوز هم از ابتلای دوباره به بیماری بیم داریم. از اینرو هیچ جایی نمی‌رویم و همیشه در خانه می‌پاییم."

واقعات کروناویروس در میانمار در چند هفتۀ گذشته به شدت رو به افزایش است. در ماه اگست شمار واقعات کووید۱۹ در آن کشور به چند صد می‌رسید اما اکنون شمار مبتلایان در آن کشور به بیش از ۲۹ هزار و مرگ و میر ناشی از آن به نزدیک به ۷۰۰ نفر رسیده است.

کروناویروس که در دسمبر ۲۰۱۹ برای بار نخست در چین شایع شد، بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکنز ایالات متحده تا صبح سه شنبه نزدیک به ۳۷.۹ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده و سبب مرگ نزدیک به یک میلیون و ۸۲ هزار نفر دیگر شده است.

XS
SM
MD
LG