لینک های دسترسی

Breaking News

نانسی دوپری افغانستان‌شناس مشهور امریکایی بستری شد


نانسی دوپری یک مرکز منبع معلوماتی را در پوهنتون کابل تهداب‌گذاری کرده است
نانسی دوپری یک مرکز منبع معلوماتی را در پوهنتون کابل تهداب‌گذاری کرده است

نانسی دوپری ۹۰ ساله؛ باستان‌شناس، تاریخ‌نگار و شخصیت اکادمیک امریکایی از دو روز گذشته به این طرف به دلیل شکستن پایش بیمار شده و امروز از یک شفاخانۀ کابل برای مداوا به بیمارستان بگرام منتقل شده است.

عبدالوحید وفا رئیس اجرائیوی مرکز معلوماتی پوهنتون کابل به صدای امریکا گفت که خانم دوپری از دو روز به این طرف در شفاخانه تحت تداوی قرار دارد.

آقای وفا گفت "نانسی دوپری دو روز پیش افتیده و یک ران پایش شکسته است، به دلیل مرض شکر نیز در ثبات صحی نیست، اگر پای یک ساله هم بشکند، طبیعی است که وضعیت وی خوب نیست".

آقای وفا تأیید کرد که خانم دوپری امروز برای تداوی به شفاخانۀ بگرام منتقل شده است.

محمداشرف غنی رئیس‌ جمهور افغانستان نیز با خانم نانسی دوپری در یک صحبت تیلفونی برای وی آرزوی سلامتی کرده است.

بر اساس خبرنامه‌ای ارگ، رئیس جمهور غنی،از مسوولین مربوط خواسته است تا در زمینۀ معالجه و تداوی خانم نانسی از هیچ گونه تلاشی دریغ نکنند.

خانم دوپری بخشی عمدۀ از عمرش را در افغانستان در عرصۀ تحقیق و پژوهش مسایل فرهنگی سپری کرده ‌است.

نانسی دوپری ۹۰ ساله، یک محقق امریکایی، باستان‌شناس، تاریخ‌نگار و شخص اکادمیک است که اضافه از نیم عمرش را (۵۲ سال) را در بخش تحقیقات مکان‌های تاریخی، گردشگری، فرهنگی و معلوماتی افغانستان سپری کرده است.

خانم دوپری در سال ۱۹۶۴ میلادی، نخست به عنوان دیپلومات به افغانستان آمد و سپس لویی دوپری باستان‌شناس امریکایی ازدواج کرد.

نانسی دوپری، تهداب یک مرکز منبع معلوماتی را در پوهنتون کابل نیز گذاشته که در آنجا بیش از صدهزار اسناد، روزنامه، مجله و سایر معلومات مهم ثبت شده است.

لویی دوپری شوهر نانسی، یک افغانستان‌شناس بود و کتابی در مورد افغانستان زیر عنوان "بازی بزرگ" نوشته است که در تمام جهان به عنوان یک مأخذ از آن استفاده می‌شود.

XS
SM
MD
LG