لینک های دسترسی

Breaking News

پلوسی: حق زنان افغان نباید در مذاکرات صلح ضایع شود


ننسی پلوسی، رهبر دموکرات ها در مجلس نمایندگان امریکا است.
ننسی پلوسی، رهبر دموکرات ها در مجلس نمایندگان امریکا است.

ننسی پلوسی، رهبر اقلیت ها در مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده می گوید که در مذاکرات صلح در افغانستان، دست آورد زنان آن کشور نباید معکوس گردد.

خانم پلوسی این نظریات را در گردهمایی در کانگرس ایالات متحده که شام چهارشنبه دایر شده بود ابراز داشت.

در این گردهمایی اعضای دیگر کانگرس ایالات متحده نیز از حکومت افغانستان خواستند در هر گونه مذاکرات با جناح های مخالف در آن کشور، حضور زنان را حتمی قرار دهند تا از دست آورد های زنان افغان، حمایت و حفاظت شود.

این نمایندۀ ارشد دموکرات در مجلس نمایندگان می گوید که او به رئیس جمهور سابق و کنونی افغانستان گفته است که باید به زنان وقت بدهند تا در امور کشورشان روی موضوعات مختلف شامل باشند و تمام پیشرفت های زنان افغان در مرکز و ولایات آن کشور که بعد از سرنگونی رژیم طالبان به دست آمده است، باید حفظ گردد.

خانم پلوسی، بر حضور زنان منتخب در مذاکرات حکومت با جناح های مختلف نیز تاکید ورزیده می گوید "در هر گونه مذاکرۀ عمده با هر جناحی باید زنان شامل گردیده و باید در آن حضور داشته باشند".

الیانا روس، نمایندۀ جمهوریخواه در مجلس نمایندگان امریکا
الیانا روس، نمایندۀ جمهوریخواه در مجلس نمایندگان امریکا

این نظریات رهبر اقلیت های دموکرات در کانگرس امریکا در حالی ابراز می گردد که رئیس جمهور غنی در نشست پروسه کابل به طالبان پیشنهاد مذاکرات بی قید و شرط را کرد؛ پیشنهادی که مایۀ نگرانی برخی از زنان در افغانستان شده است.

الیانا راس لیتینین، عضو کمیتۀ روابط خارجی مجلس نماینده گان از حزب جمهوریخواه، در مورد نگرانی زنان افغانستان روی مذاکرات صلح با طالبان می گوید که "آواز زنان باید شنیده شود و آنان باید در گفتگو ها دخیل باشند".

خانم لتینین، به صدای امریکا گفت که امیدوارست حکومت افغانستان "روی این مسئله بازنگری کند."

تیم عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگا امریکا به ناکامی مذاکرات حکومت کولمبیا با مخالفین مسلح آن کشور اشاره کرده و می گوید "اگر مذاکرات با طالبان در افغانستان صورت گیرد و زنان در آن شامل نباشند، این مذاکرات ناکام خواهد بود."

این عضو جمهوریخواه مجلس، اضافه می کند که ادارۀ آقای ترمپ درک میکند که موضوع حضور زنان در مذاکرات صلح در افغانستان یک مشکل است ولی نمیخواهد بر حکومت افغانستان روی آن فشار آورد اما این عضو کانگرس می گوید که وظیفه آنان است تا از تبعیض علیه زنان در این پروسه جلوگیری شود.

این نظریات دو عضو ارشد کانگرس امریکا در حالی روی موضوعات مربوط به زنان در افغانستان ابراز شد که حکومت افغانستان مکررا تاکید می کند که حق زنان افغان در مذاکرات صلح تامین خواهد شد.

democrat congress woman
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:58 0:00

  • 16x9 Image

    نجیبه خلیل

    نجیبه خلیل از سال 2004 تا کنون منحیث گوینده و خبرنگار صدای امریکا اجرای وظیفه میکند. خلیل، لیسانس خود را در رشته ژورنالیزم و سپس فوق لیسانس خود را در رشته رادیو و تلویزیون از یونیورستی ویلیم پترسن در ایالت نیوجرسی بدست اورد. وی همچنان یک دیپلوم در رشته کمپیوتر پروگرامنگ را نیز از کالج برگن کمیونتی ایالت نیوجرسی اخذ نموده است.

XS
SM
MD
LG