لینک های دسترسی

Breaking News

ده هزار قاچاقبر مخدرات در زندان‌های افغانستان محبوس اند


وزارت داخلۀ افغانستان اعلام کرد که ۳۰ درصد زندانیان در سراسر این کشور را قاچاقبران مواد مخدر تشکیل می‌دهند.

آمار وزارت داخلۀ افغانستان نشان می‌دهد که بیش از ۳۰ هزار تن در زندان‌های افغان به سر می‌برند که قاچاقبران مواد مخدر، دومین کتگوری زندانیان را تشکیل می‌دهند.

ویس‌احمد برمک، وزیر داخلۀ افغانستان که در آستانۀ "روز همسبتگی جهانی و هفتۀ بسیج ملی علیه مواد مخدر" در نشستی صحبت می‌کرد، گفت که پولیس مبارزه با مواد مخدر در شش ماه گذشته دستاوردهای قابل توجهی داشته است.

او با اشاره به بازداشت یک‌هزار و ۹۰۶ تن به اتهام قاچاق مواد مخدر در جریان شش ماه گذشته گفت: "در حدود ۳۰ فیصد زندانیانی که در زندان‌های افغانستان، محبوس استند، مربوط قاچاقبران مواد مخدر است".

این در حالی است که افغانستان یکی از بزرگترین صادر کنندۀ تریاک در جهان می‌باشد.

به گفتۀ برمک، پولیس مبارزه با مواد مخدر در جریان شش ماه گذشته در نتیجۀ یک‌هزار و ۶۸۸ عملیات، یک‌ونیم تُن هیرویین، ۶.۷ تن مورفین، ۱۱.۹ تن تریاک، ۱۵.۲ تن چرس، ۵.۳ تن مشروبات الکولی، ۲۳.۴ تن مواد کیمیاوی را از نزد قاچاقبران کشف و ضبط کرده است.

همچنان آقای برمک، افزود که در جریان این عملیات‌ها ۲۰ لابراتوار مواد مخدر تخریب و حدود ۶۰ میلیون دالر به مخالفان مسلح که از مواد مخدر منفعت به دست می‌آورند، ضربۀ مالی وارد شده است.

تهدید سلامت افغانستان

حکومت افغانستان و سازمان ملل متحد، از افزایش کشت کوکنار، تولید مواد مخدر و بلندرفتن آمار معتادین نگرانی کرده و ارقام ارائه‌شده در این بخش را تکان‌دهنده خوانده اند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان روز دوشنبه (۴ سرطان) که در این نشست صحبت می‌کرد، افزایش تولید مواد مخدر و بلندرفتن آمار معتادین گفت که مواد مخدر سلامت افغانستان را تهدید می‌کند.

آقای عبدالله، شمار معتادین در افغانستان را تکان‌دهنده خواند و گفت که اکنون کودکان و نوجوانان نیز به مواد مخدر معتاد شده اند.

او افزود: "ارقام تکان‌دهنده است رقم معتادین و خصوصاً حالا که درجه‌های سنی پایین‌تر هم شامل می‌شود، جوانان و نوجوانان و اطفال و در حقیقت یک تهدیدی است که سلامت افغانستان را تهدید می‌کند، این تنها یک مسأله عادی که که به صحت ارتباط داشته باشد یا به یک وضعیت اجتماعی و اقتصادی تأثیر داشته باشد، نیست".

رئیس اجرائیه افغانستان، ناامنی، بی‌ثباتی، فساد اداری و مشکلات اقتصادی و اجتماعی را از عوامل کشت گستردۀ کوکنار و افزایش کار و بار مواد مخدر در این کشور یاد کرد.

او از تمام نهادهای حکومتی، جامعۀ مدنی و مردم خواست که در روز جهانی همبستگی مبارزه با مواد مخدر و هفتۀ بسیج ملی، در راستای از بین‌بردن مواد مخدر سهم بگیرند.

آمار وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان نشان می‌دهد که سال گذشتۀ میلادی، ۳۲۸ هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده بود که ۹هزار تن تریاک از این مقدار زمین، حاصل برداشت شده است.

این ارقام در مقایسه با آمار سال ۲۰۱۶ میلادی، ۶۳ درصد در کشت کوکنار و ۸۷ درصد افزایش را در تولید مواد مخدر نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG