لینک های دسترسی

Breaking News

برنامۀ ناسا برای فرستادن مجدد انسان به ماه به تاخیر افتاد


ادارۀ تحقیقات فضایی ایالات متحده (ناسا) اعلام کرد که اعزام فضانورد را به کرۀ ماه برای سال ۲۰۲۵ به تاخیر میاندازد، این کم از کم یک سال دیرتر از جدول زمانی است که دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده برای اعزام دوبارۀ انسان به مهتاب تعیین کرده بود.

به گزارش رویترز، حکومت پیشین ایالات متحده قصد داشت تا سال ۲۰۲۴ انسان را به سطح ماه برگرداند. این هدف در قالب طرحی به نام "برنامه فضایی آرتمیس" تعریف شده بود که به عنوان یک قدم نزدیک‌تر شدن به هدف بلندپروازانه‌تر فرستادن فضانورد به سیاره مریخ شناخته می‌شد.

بل نلسن، مدیر ناسا تاخیر در کشمکش‌های حقوقی بر سر قرارداد اسپیس‌اکس برای ساختن سفینه فضایی آرتمیس را دلیل اصلی این تاخیر ذکر کرده است.

آقای نلسن در یک کنفرانس خبری گفت: "ما نزدیک به هفت ماه را به دلیل دعوای قضایی از دست دادیم و این احتمالاً بیشتر باعث شده است که اولین فرود انسان [بر سطح ماه] زودتر از سال ۲۰۲۵ انجام نشود."

یک قاضی فدرال حدود یک هفته پیش، شکایت شرکت فضایی "بلو اوریجن" جف بیزوس علیه حکومت ایالات متحده بر سر تصمیم ناسا به اعطای قرارداد ۲.۹ میلیارد دالری به شرکت سپیس‌اکس را رد کرد.

XS
SM
MD
LG