لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به اظهارات جنجالی ترمپ در مورد ترغیب روسیه برای حمله بر اعضای ناتو


دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده امریکا
دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده امریکا

منشی عمومی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) با اشاره به اظهارات اخیر دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده و نامزد پیشتاز جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ امریکا، گفته است که هرگونه حمله بر اعضای این پیمان با پاسخ نیرومند مواجه خواهد شد.

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو، گفت که هرنوع کوتاهی در دفاع متحدان ناتو از همدیگر، امنیت این پیمان و جان سربازان اروپایی و امریکایی را به مخاطره می‌اندازد. استولتنبرگ گفت: "هرگونه حمله بر ناتو با پاسخ متحدانه و نیرومند مواجه خواهد شد."

ترمپ روز شنبه در یک گردهمایی انتخاباتی در ایالت کارولینای جنوبی گفت که به متحدان ناتو هشدار داده است که اگر هزینهٔ کافی را برای مصارف دفاعی شان تخصیص ندهند، روسیه را ترغیب خواهد کرد تا "هرآنچه می‌خواهد" انجام دهد.

ترمپ که در طول تصدی ریاست جمهوری خود همواره بر افزایش هزینه‌های دفاعی کشورهای عضو ناتو تاکید داشت، یکبار دیگر هشدار داد که ایالات متحده از آن کشورهای عضو این پیمان که در تخصیص هزینه‌های دفاعی خود کوتاهی می‌کنند، دفاع نخواهد کرد.

پس از تهاجم روسیه بر جزیرهٔ کریمیهٔ اوکراین در سال ۲۰۱۴ کشورهای عضو ناتو که مصارف دفاعی شان را پس از جنگ سرد کاهش داده بودند، تعهد کردند تا دو درصد عواید ناخالص ملی شان را به هزینه‌های دفاعی اختصاص دهند.

در واکنش به اظهارات ترمپ، اندرو بیتس، معاون سخنگوی قصر سفید گفت: "تشويق تهاجم بر نزديك‌ترين متحدان ما از سوی رژيم‌های‌ قاتل، هولناک و لجام گسیختگی است و امنیت ملی امریکا، ثبات جهان و اقتصاد ما را در داخل به مخاطره می‌اندازد."

وزیر دفاع پولند این اظهارات ترمپ را به انتقاد گرفته و آنرا با انتخابات ریاست جمهوری امریکا مرتبط خواند.

ولادیسلاو کوسینیا کامیز، وزیر دفاع پولند در یک پیام شبکهٔ اجتماعی ایکس نگاشته است: "شعار ناتو 'یکی برای همه، همه برای یکی' یک تعهد محکم است. تضعیف اعتماد کشورهای متحد به معنی تضعیف تمام ناتو است. هیچ کارزار انتخاباتی بهانه‌ای برای بازی با امنیت متحدان بوده نمی‌تواند."

به سلسلهٔ واکنش‌ها، وزارت خارجهٔ آلمان نیز در یک پیام ایکس شعار "یکی برای هم، همه برای یکی" را به کار برده است.

چارلس میشل، رییس شورای اتحادیه اروپا گفته است که "بیانات بی‌باکانه در مورد امنیت ناتو" و دفاع متحدانه این پیمان "به سود پوتین" است.

بر اساس ماده پنجم منشور ناتو،‌ حملهٔ مسلحانه بر یک عضو این پیمان به مثابهٔ حمله بر تمام اعضای آن تلقی شده و مستلزم پاسخ جمعی ناتو می‌باشد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های رویترز و فرانس‌پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG