لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو خواهان ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین شد


ینس استولتنبرگ، منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو)
ینس استولتنبرگ، منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو)

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو، روز سه شنبه ۱۴ جون (۲۴ جوزا) گفت که کشور‌های غربی باید تسلیحات سنگین بیشتر را به اوکراین ارسال کنند تا قوای آن کشور جلو پیشروی نیروهای روسی را در شرق اوکراین بگیرد.

منشی عمومی ناتو پس از نشست با سران هفت کشور عضو اتحادیهٔ اروپا و ناتو در لاهه گفت که "بلی، اوکراین باید تسلیحات سنگین بیشتر داشته باشد."

آقای استولتنبرگ افزود که ناتو از قبل ارسال تسلیحات سنگین برای اوکراین را افزایش داده و مقام‌های این پیمان نظامی روز چهار شنبه در بروکسل، پایتخت بلجیم،‌ همکاری‌های نظامی‌شان را برای اوکراین بیشتر هماهنگ خواهند کرد، به شمول ارسال تسلیحات سنگین.

او گفت:‌ " آنان [مقامات اوکراین] مطلقاََ وابسته [به تسلیحات غرب اند] تا قادر شوند در مقابل تهاجم وحشیانهٔ روس‌ها ایستادگی کنند."

مقامات در اوکراین بار‌ها از کشور‌های غربی خواسته اند تا تسلیحات سنگین نظامی را در اختیار آنان قرار بدهند و حتا در برخی موارد رهبران اتحادیهٔ اروپا را مورد انتقاد قرار داده اند، زیرا برخی از کشور‌های اروپایی سلاح‌های سنگین را در اختیار قوای نظامی اوکراین قرار نداده اند.

در همین حال، ماتیوش موراویسکی،‌ صدر اعظم پولند، با ابراز تاسف گفته است که غرب برای کشور همسایه اش، اوکراین،حمایت "بسنده" فراهم نکرده است.

موراویسکی در یک کنفرانس خبری گفت:‌ "ما کار کافی برای دفاع از اوکراین انجام نداده ایم تا مردم اوکراین را کمک کنیم،‌ از آزادی و حاکمیت آنان حمایت کنیم."

صدر اعظم پولند همچنین از رهبران کشور‌های غربی خواست تا تسلیحات سنگین بیشتر به شمول توپخانه برای اوکراین ارسال کنند،‌ زیرا به گفتهٔ این مقام ارشد پولند، نظامیان اوکراینی برای دفاع از کشور‌شان به تسلیحات سنگین نیاز دارند.

موراویسکی تاکید کرد که اگر اوکراین در برابر روسیه بازنده شود، کشور‌های غربی هیچ گونه "اعتباری" نخواهند داشت.

صدر اعظم پولند گفت که شکست اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه "ناکامی و فاجعهٔ مطلق برای اتحادیهٔ اروپا و ارزش ما در ناتو خواهد بود."

XS
SM
MD
LG