لینک های دسترسی

Breaking News

جنگ اوکراین در محور بحث وزیران دفاع ناتو


وزیران دفاع سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) روز پنجشنبه ۱۳ اکتوبر (۲۱ میزان) برای دومین روز به هدف بررسی وضعیت در اوکراین در بروکسل، پایتخت بلجیم گردهم آمدند.

نشست وزیران دفاع ناتو در حالی تدویر یافته است که حملات راکتی روسیه بر اوکراین امروز نیز ادامه داشت و به گفته مقام های اوکراینی، در این حملات کم از کم هفت نفر کشته و هشت نفر دیگر زخمی شده اند.

در نخستین روز این گردهمایی، اعضای ناتو بر فراهم کردن سیستم های بیشتر دافع هوا به اوکراین، متعهد شدند.

در نشست روز پنجشنبه، در مورد یکجا شدن فنلند و سویدن با ناتو و تمرینات سالانهٔ این پیمان که قرار است هفتهٔ آینده آغاز شود، نیز بحث شد.

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده گفت: "ایالات متحده مطلقاً نسبت به مادۀ پنجم منشور ناتو متعهد می‌باشد و در صورت نیاز، ما به دفاع از هر وجب قلمرو ناتو متعهد می باشیم."

همزمان با نشست وزیران دفاع ناتو، سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اقدامات اعتماد ساز در آسیا یا سیکا به شمول رهبران روسیه و ترکیه، در شهر آستانهٔ قزاقستان باهم جمع شده بودند.

در این نشست، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه تاکید کرد که کشورش به تلاش‌های خود جهت تامین صلح میان اوکراین و روسیه، ادامه خواهد داد.

اردوغان تنش در اوکراین را به سطح منطقه و جهان محسوس خواند و گفت: " من همیشه گفته ام که صلح از طریق دپلوماسی تامین شده می‌تواند و این که در جنگ هیچ برنده و در صلح عادلانه هیچ بازنده وجود ندارد."

ترکیه که روابط نزدیک با روسیه و اوکراین دارد، بارها مذاکرات صلح میان هردو طرف را پیشنهاد کرده است.

نشست های امروز ناتو و سیکا در حالی برگزار شد که به گفته مقامات اوکراینی، در نتیجهٔ سه حملهٔ راکتی روسیه بر منطقهٔ مکریف که در غرب کیف موقعیت دارد، تاسیسات حساس زیربنایی هدف قرار گرفت.

یک روز قبل، جنرال مارک میلی، لوی درستیز قوای مسلح ایالات متحدۀ امریکا، حملات پراگندۀ اخیر روسیه بر اهداف غیر نظامی در اوکراین را، جنایت جنگی خواند.

روسیه گفته است که این حملات را در انتقام جویی از یک حملهٔ نظامیان اوکراینی بر یک پل استراتیژیک در منطقهٔ کریمیه، انجام داده است.

XS
SM
MD
LG