لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو بر ارسال تسلیحات بیشتر و پیوستن اوکراین به ناتو تاکید کرد


وزیران خارجۀ سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) روز سه‌شنبه ۲۹ نومبر (هشتم قوس) در نشستی در بخارست، پایتخت رومانیا بار دیگر به پیوستن اوکراین به ناتو تاکید کردند.

در این نشست رهبران ناتو همچنین به ارسال تسلیحات و سایر کمک‌ها به اوکراین تعهد کرده و گفتند که روسیه نمی‌تواند جلو گسترش ناتو را بگیرد.

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو گفت که مقدونیه و مونتی‌نگرو اخیراً به ناتو پیوستند و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به زودی شاهد پیوستن فنلند و سویدن به ناتو خواهد بود.

استولتنبرگ گفت: "روسیه حق ویتو برای پیوستن کشورها را ندارد. ما در مورد عضویت اوکراین نیز از آن حمایت می‌کنیم."

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، فنلند و سویدن در واکنش به این اقدام مسکو در ماه اپریل درخواست‌های‌شان را برای پیوستن به پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو ارایه کردند.

در همین حال انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نیز در این نشست خواستار کمک‌های بیشتر به اوکراین شد.

افزون بر آن، وزرات خارجهٔ امریکا در اعلامیه‌ای از بستهٔ کمکی ۵۳ میلیون دالری جدید برای حمایت از سکتور انرژی اوکراین خبر داد.

در اعلامیه آمده است: "با تداوم حملات وحشیانه روسیه علیه زیربناهای انرژی اوکراین، وزیر خارجه بلینکن امروز در جریان نشست جی ۷+ در حاشیه نشست وزیران ناتو در بخارست اعلام کرد که دولت ایالات متحده بیش از ۵۳ میلیون دالر را جهت خریداری تجهیزات مهم سیستم برق فراهم می کند."

آقای بلینکن گفته است که این تجهیزات به زودی در دسترس اوکراین قرار خواهد گرفت تا در سرمای زمستان اوکراینی‌ها را در تامین برق کمک کند.

اوکراین به تاریخ ۳۰ سپتمبر خواستار عضویت سریع این کشور در ناتو شد، اما به این زودی به آن ملحق نخواهد شد زیرا با ضمیمه شدن شبه جزیره کریمه و چهار ساحۀ اشغالی اوکراین، مشخص نیست که مرزهای اوکراین چگونه خواهد بود.

بسیاری از ۳۰ عضو ناتو بر این باورند که اکنون تمرکز باید صرفاً بر شکست روسیه باشد و استولتنبرگ تاکید کرد که هر تلاشی برای پیشبرد عضویت می تواند آنها را از هم جدا کند.

برای اینکه یک کشور عضویت ناتو را به دست بیاورند،‌ به اتفاق آرا نیاز است و همه اعضای این پیمان نظامی باید از پیوستن اعضای جدید حمایت کنند، در غیر آن، عضویت کشور جدید به ناتو پذیرفته نمی شود.

در همین حال آقای استولتنبرگ روز دوشنبه ۲۸ نومبر (هفتم قوس) از اعضای این پیمان نظامی خواست تا در بخشی دفاعی سرمایه‌گذاری بیشتر کنند.

استولتنبرگ در واکنش به تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین گفت که ناتو باید حضور خود را از منطقهّ بالتیک گرفته تا بحیرهٔ سیاه تقویت کند.

منشی عمومی ناتو افزود: "نمی‌توانیم اجازه بدهیم که پوتین برنده شود. این به رهبران مستبد در سراسر جهان نشان می‌دهند که آنان از طریق استفاده از قدرت نظامی می‌توانند به اهداف‌شان برسند و جهان را به یک مکان خطرناک برای همهٔ ما تبدیل کنند. حمایت از اوکراین منافع امنیتی خود ما را تامین می‌کند."

XS
SM
MD
LG